Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

torsdag 17 september 2009

Snorkling i blue bay

Dagens äventyr bestod av en utflykt till marina naturresarvatet Bluebay. Vi tog först bussen till Cure pipe. Det var en bussresa som var lite speciell, till att börja med så fanns det en varnings ton som skulle varna om dören inte var riktigt stängt, nu körde bussen hela sträckan (ca 45 minuter) med dörren öppen (alltså ett konstant tjut) sen var ett säte löst så att en stor plåt under sätet skaldrade när ingen satt i det. Sen hade vi motorn, som fullkomligt vrålade i alla backana upp till Cure pipe (ja den överröstade varnings tonen). Lite lomhörda bytte vi till en Expressbuss till Mahèbourg, man skulle ju lätt kunna tro att en expressbuss går genaste och snabbast vägen, nejdå tvärt om den tog omvägar genom en massa små hålor, men detta var väll en expressbuss, jodå tutande skenade bussen i expressfart genom byar och städer, för att tvärnita och ta upp passagerare. de få gånger den gick in normalfart så var när den passerade poliser, då körde den lungt och fint... Sista bussbytet var i Mahèbourg till Blue bay med en skruttig men vanlig buss.

I Blue bay så käkade vi pizza, sen var det dax för att åka glasbotten båt över korralrevet. Det var som att glida fram i ett jätteakvarium med en massa koraller och färgranna fiskar. Båt killen var ganska lagom han tala om vad lite fiskar och koraller hette, men tog det rätt soft.


fiskar och korall, tyvär visar inte bilde färgerna
Sen blev det dax för att få snorkla, vi fick först lova att vi inte skulle peta på något, sen var det bara att hoppa i. det först som mötte oss var ett jättestort stim av Zebrafiskar??(svartvit randiga var de i alla fall, jättetrevliga och inte ett dugg rädda.

Maria pratar med zebrafiskar
Sen var det bara att simma vidare bland en massa fina fina korraller och fiskar, detta med ett stort leende bakom snorkeln. när vi började bli små frusna samt tycke vi att fått till räckligt med kallsupar. Så åkte ytterligare en liten tur innan vi vände tillbaka. En timma med glasbotten och snorkling, med bara oss tre samt båt killen för totalt 300:- klart prisvärt. Sen badade vi och snorklade vi en minikorrall vid bad platsen. Sen åkte vi hem (Nej buss var inte längre ett allternativ)

3 kommentarer:

  1. Ojojojoj vad ni åker och ser häftiga grejer! Inte lite avis blir man! Måste säga att jag skulle ha tyckt att makakerna var bäst. De ser ut som visa gamlingar - gamlingar som skvätter urin på varandra under stort ståhej... Så var de i Kyoto i alla fall. =)

    SvaraRadera
  2. Hej
    Det verkar som att ni trivs och har det bra! Vilken semester! Vilka fina bilder ni har tagit, det ser jättehärligt ut. En stor KRAM till er alla.
    Elly

    SvaraRadera
  3. Hohoo!

    Gud, det här låter helt fantastiskt! Blir lite sugen på att på något sätt ta mig till Mauritius i vår ändå.

    Tony på jobbet undrar om du varit till något som heter typ något med Mooose. Det ska finnas stora näckrosor där. Eh, vilken sopig beskrivning. Han frågade mig för typ en timme sen och nu kan jag inte alls komma på vad stället heter.

    SvaraRadera