Modellerandet går kasst... Tror det har krypit in en spindel i nätet nånstan...:)
Reseblogg från Mauritius
Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.
Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.
Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.
Modellerandet går kasst... Tror det har krypit in en spindel i nätet nånstan...:)
Nu sitter jag här i en tom gammal sliten labbsal utan internet (skriver inlägget i ett worddokument för att publicera när jag kommer hem). Har pratat lite med min handledare här iaf och hon verkar vara ungefär lika förvirrad som jag gällande mitt projekt. Men hon har satt mig i arbete. ”Sit here and try to understand the model”.
Ska träffa henne två gånger om dagen och gå igenom vad jag lärt mig. Det är nog bra för studiemotivationen, men också väldigt läskigt eftersom jag just nu inte har någon aning om vad jag lär mig. Sitter mest och klickar i modellen för att kolla vad allt är. Känner att jag inte riktigt fått struktur på vad det är jag egentligen ska göra, särskilt som jag nu har 4 handledare som alla vill ha sitt sagt i det hela och vill att jag ska skicka mejl varje dag om vad jag gör. Om jag skulle göra det skulle jag aldrig göra annat än skicka mejl…
Snart är det lunch i alla fall. Hoppas det finns något ställe som är öppet som man kan köpa mat på här i närheten. Kanske lite kaffe också… Ja, kaaaaffe!
Tur att man har kamera i datorn, så man har nåt att roa sig med i pauserna :)
Därefter bar det av till Flic en Flac för lite skönt strandhäng. Vi började känna oss som riktiga stammisar när strandvakten kom fram o skakade hand när vi kom. Vädret skötte sig och vi satt i eftermiddagssolen och gonade oss, sippade på Babas mammas otroligt goda vaniljte och lyssnade på skönt gitarrspel. Vi fick även prova på den lokala vaniljromen, allt medan solen med sedvanlig snabbhet dök ned i havet. Så här ska en semester vara!
När solen gått ner köpte vi middag i form av olika Mauritiska specialiteter och åkte hem till Ivans föräldrars hus för att hänga och spela kort. Huset som ligger i byn St Pierre var stort, vackert och väldigt sparsamt möblerat. Vissa rum var helt tomma, vilket fascinerade våra pyssliga svennesjälar. Ivan hade en hel våning med terrass till sitt förfogande, trots att han bara är hemma någon gång om året. Så där satt vi i den Mauritiska natten och spelade deras motsvarighet till ”hej knekt” och åt kycklingvingar och Ivans mormors hemgjorda Brianni. För någon kort stund kände vi det nästan som hemma. Prat och trams, spel och snacks, som hemma, bara lite längre bort!
Ialla fall tog vi oss (fast vi var sega, trötta och zombiaktiga) till Pereybere klockan åtta samma morgon och såg fram emot en slö dag i solen då vi kunde lägga oss på handukarna och sova. Men det tog inte många minuter innan regnet började falla. Och så skulle det fortsätta hela dagen, med regnskurar varvat med sol. Så fort vi somnat kom regnet och de gånger vi tänkte ge upp och bege oss hem kom solen fram, suck….helt knäppt. Sista skuren tog dock knäcken på oss fullständigt, inget skydd var bra nog…det var kallt, ruskigt och regndroppar stora som tumvantar gjorde oss genomblöta ända in i själen och det var inte långt till gråten. Detta tropiska slog det mesta vi upplevt i våra dagar. Citronmarinaden som var tänkta att göra våra hår blonda och vackra blandades med vatnnet och rann i svidande strömmar i öga och ansikte, vilket elände. Och hur skulle vi ta oss hem, halvnakna, enormt sandiga och allmänt grisiga….inte ens vi själva ville befatta oss med oss just då. Blicken från tanten i busskuren sa allt, hennes förakt och avsmak som inte kunde döljas sade oss att nu var botten nådd. Vi bestämde oss för att ta en taxi tillbaka, även om det innebar en något dyrare affär, för att inte förstöra ännu fler människors dag (nu var det istället taxichaffören och framförallt hans bil som fick ta smällen). Så kom vi ialla fall hem. Planen för kvällen var ursprungligen att träffa Ivan och gänget för att gå på en konsert och ta några drinkar men vi var helt utslagna och somnade vid sex. Ett långt och roligt dygn var till ända.
Torsdagen började tidigt. Vi fick åka med arrangören av båtresan och hans grabbar till stranden. Trångt, men festligt och gratis J. Det var en fin och blåsig morgon och vi var taggade för lite delfiner och andra trevligheter. Det visade sig dock att själva arrangören, som är en pratglad typ, inte skulle med på resan, utan bara hans bistra hantlangare. I väg kom vi i alla fall och efter en tids väntan kom delfinerna fram. Vi fick tyvärr inte simma med dem, men att se dem i action var kul ändå!
Sen blev det en lång färd med vackra vyer mot ett allt molnigare Mauritius. Vinden tilltog och ju närmare vårt mål, kokosnötsön, vi kom, desto mer regnade det. När först såg ön, skrattade vi glatt åt de andra båtarna som gått på grund, men fick snart bita i det sura äpplet och själva kliva ur båten och bärga den de sista hundra metrarna.
De bistra männen (som listigt nog hade regnkläder till skillnad från alla andra) bjöd på Mauritisk rom och Cola som plåster på såren och snart tittade solen fram. Vi fick några härliga 20 minutrar i solen innan ösregnet återvände och vi fick krypa in under ett litet plåttak och äta en helt fantastisk måltid med grillad kyckling och tonfisk! Under plåttaket lärde vi känna två nya vänner, Ivan och Nöelle från England. Ivan har växt upp på Mauritius och kunde ge oss lite tips och trix om vad man ska göra här på ön. Vi fick också en fin överraskning i form av ett litet raeggband som sjöng och spelade för och med oss. Efter en riktigt blöt hemfärd fick fick skjuts hem av Ivan och passade på att ta en fika på café där han kände ägaren. Vi bestämde då att vi skulle ses på fredagen och äta middag tillsammans och sen gå till en Jazzklubb med några av deras kompisar. Vi var mycket nöjda med dagen trots väta och umbäranden.