Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

tisdag 8 september 2009

Började dagen med att åka in till Port Louis för en litet till samt för att kolla vad för kartor de hade på Ministry of housing till mitt projektarbete. Efter en lång (och kall!) bussfärd på över en timme hoppade vi av i ett kaotiskt och myllrande Port Louis. Det första vi gjorde var att leta reda på mat. Världsvan (hahaha) som jag är ledde jag dem till Food Court för lite indiskt och annat. Efter det letade vi oss till Edit Cavelle street för att leta karta. Gick förvånadsvärt lätt att hitta dit (inte tack vare mig!). Kartorna som fanns var dock inte det jag var ute efter. De var affishstora pappersark, inte fina digitala som jag hade önskat. Så det ficka vara. Har hittat lite andra kartor jag nog kan använda.

En av de "stora" gatorna i Port Louis.

Trötta på stadens kaoooos så bestämde vi oss att åka till turistiga Grand Baie för lite sol och bad. Hoppade på en buss och brummade iväg. Hoppade vid en mysig strand där vi göttade oss i solen en stund.

Vi badar. I snö?

När solen började bli lägre insåg vi att man inte skulle få nån fin solnedgång här, så vi snappade åt oss en taxi och åkte till Perreybere. Eller det var vad vi trodde... Hamnade utanför nånstans, men efter en fin strandpromenad insåg vi att det var bara trevligt att vi hamnat lite fel. Fick se många fina stränder och lyxiga hus!

Linnea och Andreas i solnedgången!

Kvällen slutade med en riktig lyxmiddag på "sea lovers" där vi satt på en terass med havet precis under oss. Personalen var skojfrisk (även om humorn mest gick ut på att skratta åt mig, för att de trodde jag var rädd för hajar och var under 16 år...) . De fixade en taxi till oss när vi ätit klart, vilket ju var smidigt men kanske lite dyrt, iaf i mauritiska mått mätt. Men men, har man en lyxdag så har man:)

1 kommentar:

  1. Åh solnedgång och sandstrand! Stor skillnad mot ett grått, regnigt och höstigt Pajala!

    SvaraRadera