Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

söndag 27 september 2009

Grattis Malin!

Idag fyller Malin 25! Grattis grattis grattis!


Malins 19-årsdag! Första födelsedagsfesten efter att vi flyttat till Uppsala! Hemsk bild, men så rolig ändå, vi var så små:)


Malin fyller 21! Piratfesten:)

lördag 26 september 2009

Beachparty!

Men min typiska otur så lyckas två saker jag verkligen sett fram emot krocka. Utbytisarna har fest på flic en flac och jag har fixat skjuts dit samt sällskap hem och shoppat nya kläder och allt. Sen får jag sms av Daren om att han vill gå på bio i PL. Har längtat efter att få gå på bio (även om det är franskdubbad film...) men eftersom jag redan fixat så mkt med festen känner jag att jag nog ska ta mig iväg på den iaf. Bäst för den att det är rolig!

Hellst av allt hade jag såklart varit hos min bästaste bästis Malins 25årsfest! Alla som är där får lova att skicka statusuppdateringar oooofta!

Får inte igång min ac... kommer antagligen dö inatt när jag ska sova, har blivit väldigt varmt nu... Sommaren kom verkligen snabbt!


(Till Malin, Evy och andra som är intresserade:

Alternativ 1. Rosa linne och kofta.


Alternativ 2. Skojig t-shirt
)

onsdag 23 september 2009

TV-stjärna...

Jag har en dålig ovana... När jag inte förstår vad folk säger svarar jag ofta "okey". Idag ledde denna dåliga vana till att jag hamnade på TV.

Det ringde nån från nåt ställe jag inte förstod vad det var, sa att hon fått mitt nummer från nån jag inte kände igen namnet på och frågade om vi kunde träffas så hon fick ställa lite frågor om att studera på UoM som utbytesstudent. Visst visst, lite frågor, fylla i enkät och sånt, klart jag ställer upp. Men när jag möter henne inser jag att jag missat nåt, hon är nämligen omringad av ett kameracrew... De ber mig sätta mig i gräset och se "normal" ut. Inte helt lätt vill jag säga! Jaja, sagt och gjort, sätter mig med min dator i gräset och försöker se normal ut jag bara kan när man sitter på blött äckligt gräs och har en kamera i nyllet. Intervjuaren kommer då framglidandes och börjar fråga mig saker om mauritius, om hur det var att komma in i livet här och bla bla. Svarade så gott jag kunde, kände att kvaliten på min engelska har varit bättre dock...

Huuuu, nu har jag iaf kommit därifrån, tillbaka i bibliotekets lugna värld! Visade sig att det var Rowland, eller nån av hans polare, som gett dem mitt nr, suck, kunde de inte förvarna mig lite innan?! De gjorde det säkert bara för att jävlas också... Tur att jag inte har TV hemma, skulle nog hellre dö än att se det där programmet:) Men det är ju en bra sak med Mauritius, jag kan ju mer eller mindre göra bort mig hur mkt jag vill, för om två månader åker jag hem till Sverige igen:)

söndag 20 september 2009

Tillbaka till vardagen

Nu är det Maria som är bloggansvarig igen! Linnea och Andreas har åkt hem till Sverige och jobb. Känns väldigt tomt och ensamt, har verkligen haft två jätteroliga veckor! Sista dagen låg vi på stranden och relaxade, hittade ett riktigt bra snorkelställe i flic en flac, så blev en hel del snorklande också! Fredagskvällen firade vi med att åka till Port Louis med Dharam och en kompis till honom. Ett allmänt hejdåande blev det, eftersom L och A skulle åka morgonen efter och så även Dharam (han ska dock bara på konferens i England och kommer tillbaka om nån vecka). Var en jättetrevlig kväll, ett perfekt avslut på en trevlig semester!

Morgonen efter (tiiidigt) gav sig Linnea och Andreas av och jag fann mig själv ensam i lägenheten igen. Började med att sova otroligt mycket och länge, mer eller mindre hela lördagen. Idag har jag också varit lite slö, försökt ta tag i lite skolarbete iaf.

Fick just veta att det är nån slags "public holiday" imorgon, så inget universitet då. Är helt galet va många högtider de har här! De firar ju i stort sett alla religioners högtider, så mkt ledihet blir det! Jag ska iaf ut och vandra i berg imorgon med Daren och kanske några fler, ska bli skojigt!

Sen börjar allvaret, plugg plugg plugg! Bara en månad tills nästa flock med besökare kommer ju:)

torsdag 17 september 2009

Snorkling i blue bay

Dagens äventyr bestod av en utflykt till marina naturresarvatet Bluebay. Vi tog först bussen till Cure pipe. Det var en bussresa som var lite speciell, till att börja med så fanns det en varnings ton som skulle varna om dören inte var riktigt stängt, nu körde bussen hela sträckan (ca 45 minuter) med dörren öppen (alltså ett konstant tjut) sen var ett säte löst så att en stor plåt under sätet skaldrade när ingen satt i det. Sen hade vi motorn, som fullkomligt vrålade i alla backana upp till Cure pipe (ja den överröstade varnings tonen). Lite lomhörda bytte vi till en Expressbuss till Mahèbourg, man skulle ju lätt kunna tro att en expressbuss går genaste och snabbast vägen, nejdå tvärt om den tog omvägar genom en massa små hålor, men detta var väll en expressbuss, jodå tutande skenade bussen i expressfart genom byar och städer, för att tvärnita och ta upp passagerare. de få gånger den gick in normalfart så var när den passerade poliser, då körde den lungt och fint... Sista bussbytet var i Mahèbourg till Blue bay med en skruttig men vanlig buss.

I Blue bay så käkade vi pizza, sen var det dax för att åka glasbotten båt över korralrevet. Det var som att glida fram i ett jätteakvarium med en massa koraller och färgranna fiskar. Båt killen var ganska lagom han tala om vad lite fiskar och koraller hette, men tog det rätt soft.


fiskar och korall, tyvär visar inte bilde färgerna
Sen blev det dax för att få snorkla, vi fick först lova att vi inte skulle peta på något, sen var det bara att hoppa i. det först som mötte oss var ett jättestort stim av Zebrafiskar??(svartvit randiga var de i alla fall, jättetrevliga och inte ett dugg rädda.

Maria pratar med zebrafiskar
Sen var det bara att simma vidare bland en massa fina fina korraller och fiskar, detta med ett stort leende bakom snorkeln. när vi började bli små frusna samt tycke vi att fått till räckligt med kallsupar. Så åkte ytterligare en liten tur innan vi vände tillbaka. En timma med glasbotten och snorkling, med bara oss tre samt båt killen för totalt 300:- klart prisvärt. Sen badade vi och snorklade vi en minikorrall vid bad platsen. Sen åkte vi hem (Nej buss var inte längre ett allternativ)

onsdag 16 september 2009

Exkursion till Piton de Miljou och La Nicolieré

I dag har har vi varit på exkursion till Marias Reservoarer Piton de miljou och La Nicoliere. Maria prutade hårt och vi lyckades få tag på en trevlig taxichafför med naturintresse som nog tyckte att denna tur var en kul variation till de vanliga taxikörningarna. Han tog till och med och letade upp sin fältkikare ur bagage luckan. Vi fick till och med en bonus damm (chaffören körde lite fel)
Linnea markerar ut utloppet till la Nicoliere på GPS:en

Som bonus fick vi även se stora The fält och smaka på sockerrör. Taxichaffören hoppade ut på en åker och fick en sockerrörsarbetare att skala 2 sockerrör till oss(smakar lite som mycket söt majs fast med mycket fibrer i). Vi harockså smakat ett bär som ser ut som en kombination mellan hallon och jordgubbe och växer på en buske vid en av dammarna.(smakar lite som en lite omogen jordgubbe)

Maria äter sockerrör

Det var en trevlig tur där vi fick se att även mauritius har "vanlig" tallskog(fast lite längre barr) och träda. Vi åkte även förbi ett ställe där de enligt taxicaffören hade 3000 mjölkkor. Undrar var den mjölken tar vägen i affärerna finns bara mjölk med hållbarhet på upp mot ett år från Sydafrika.......
Efter dammarna åkte vi till Pereybere där vi letade efter bra snorkelvatten hittade en bukt som var utmärk i guideboken som bra snorkelvatten. Vi kom dock på att det hade varit bättre att komma med båt då det var långgrunt och korallerna börjad på grunt vatten och det gick inte att gå så långt utan att skada dem. Så vi stod och snorklade med bara huvuden i vattnet. Det blev ännu mer spännande då det på botten fanns vassa snäckskal och det med jämna mellanrum kom stora vågor som försökte få oss ur balans.Vi lyckades dock se våran första hälsosamt rosa levand korall (jätte vacker) De koraller vi har sett tidigare han antingen varit döda eller bruna. Tyvärr har det läckt in vatten i våran "vattentäta" engångskamera så det blir inga fina undervattensbilder.


Linnea och Maria snorklar koraller i grunt vatten

Sedan blev det mest snorkling vid sandstranden. Vid några klippor kunde man hitta en del fina fiskar som t.ex. scalar liknande fiskar i vitt och svart, svart och gulfläckiga leopardfiskar och några färgglada fiskar med pussmunn och blå "mössa" Samt några stora vita fiskar med en stor svart prick på mitten. Efter badande och solande tog en strandpromenad in till Grand Bay. Åt middag på Alkemisten innan vi tog en taxi hem.

I morgon planerar vi att åka till Blue bay för åka glasbottnad snorkelbåt. Förhoppningsvis får vi se fler koraller då.

tisdag 15 september 2009

Ile aux cerfs

I dag var vi på båtutflykt till ön Ile aux cerfes. Dominiqe (Marias granne) fixade så att en kollega körde oss till andra sidan ön. Väl där så tog vi en båt, båtkillen började gasa så att alla höll på trilla över bord, efter protester från samtliga passagerare så lungnade han sig något. När vi kom fram till ön så gick vi en rundtur, halva ön var mer eller mindre paradisstränder (fin eller grovkornig sand) andra halvan var mangroveträd med andra ord omöjlig att ta sig fram genom. Området närmast bryggan var en smet fullt med turister. vi hittade en fin vik där vi testade att snorkla, dock så var det ända som fanns att se taggiga havsborrar.


Redo för snorkling!


Stranden på den "icke-turistiga"-sidan.

Vid lunch åkte vid vidare på en båttur som gick till ett vattenfall som låg i en djup vik på fastlandet. Innan vi nådde vattenfallet såg vi apor som hänge i träden. Vi kom fram till vattenfallet där tre lokala killar posade å trodde att de var jättecoola. På väg från fallet så såg vi ett par träd som var fulla av fladdermöss.

Vattenfallet.



Hundratals fladdermöss hängde likt löv i träden.

sen åkte vi vidare till ytterligare en ö, där vi käkade grillat, först en firre med skin och allt, sen kyckling (alltså idel grejer som Andreas inte riktigt gillar), efter det lite grillade bananer och Ananas, riktigt gott! Till detta serverades massor med Rom, Öl och Vin. Sen fick vi provsmaka rom i smakerna, Lichi, Cocos, Vanilj, Ingefära, Kanel, Chilli. Cillin var grymt stark och Maria kände det som om det rök om öronen.(till skillnad från de flesta andra turister blev vi inte jättefulla) Som underhållning var det några killar som spelade Sega musik. Först lokala musik stycken sen blev det gräsliga segakovers av diverse kända låtar. Sen åkte vi tillbaks. Medan vi väntade på liften hem konstaterade vi att den Mauritisaka glassbilen. På bilen gjorde de reklam för att vara the "safe choise" och hette Titanic(hur säker det nu låter) Han hade en oändligt mycket mer irritersam melodi än den svenska glassbilen.

måndag 14 september 2009

Bakom mina solglasögon

Idag har vi shoppat på Pridemark (outlet med massa billiga kläder) och hängt på flic en flac där vi snorklat. Köpte en snorkel till så att vi har imorgon när vi ska till Blue bay!


Det var lite molnigt, men lagom varmt!

söndag 13 september 2009

Monkey business!

Ääääääntligen har jag (Maria) fått se apor!!!

Vi vaknade utan några som helst planer för dagen till ett mulet Mauritius. Under frukosten försökte vi klura ut nåt att hitta på. Beslutade att Andreas och Linnea skulle åka till Flic en flac och snorkla och jag skulle sitta hemma och plugga. Precis när de ska ge sig iväg ringer Daren och undrar om vi vill hitta på nåt med honom. HURRA! Han kommer hit och vi gör lite planer för för att åka till ett "park adventure" i södra delen av landet. Vi packade ihop oss och satte oss i Darens Bond-bil (den är egentligen en liten pluttig bil, men eftersom han alltid har så snygga tjejer i den helt klart nåt som James Bond skulle köra).

På vägen beklagar jag mig över att jag inte fått se några apor, trots att jag letat jättemkt! Daren skrattar lite och säger att han kan garantera att jag ska få se några och tar oss till en skogsdunge vid en parkeringsplats och där... (DÄÄÄÄÄR!!!) finns en hel familj med uuuunderbara Makak-apor! Jag skuttar runt som ett litet barn och skrattar och beter mig barnsligt. Blir riktigt bitter över att jag inte har med mig nån frukt åt dem, för de är ganska tama. Nu fick jag nöja mig med att titta på dem en meter bort. Andreas var fotograf, jag var aldeles för upptagen med att leka:)

Inte bästa bordsskicket:)


Fågeln som är symbol för air Mauritius. Den har en tjusig svans och kan likt svalorna hemma inte landa på marken utan kräver luft under vingarna för att flyga.

Efter att ha sett apor så var min dag gjord! Svävade som på moln! Åkte vidare till Alexandra falls för att titta lite snabbt. Vet ni vad vi såg där?!?! APOR! Ojoj så sött! En liten bebis som hängde och slängde på sin mamma. Pappa-apa ville dock inte att vi skulle gå så nära, vilket ju är helt förståeligt.


Bebis med tuppkam!

Efter att ha tittat på alla dessa apor blev vi smittade och ville leka lite apor själva. På äventyrsparken gick vi en äventyrsbana a la Indiana Jones. Jag nynnade "ba ba ba baaa ba ba ba" hela vägen. Var riktigt skoj, höjdpunkten var nog på sitsta hindret när Daren skulle ta sig över från ett ställe till ett annat på 4 slaka rep. Linnea, Andreas och jag knatade över utan några större problem, men Daren hade inte riktigt samma fina teknik..:) Så han ramlade, snubblade och såg ut som en väldigt berusad liten apa. Bilderna blev tyvärr lite suddiga, men det är ju bara ett tecken på hur fort han faktist rörde sig!


Vi leker apor i äventyrsparken!


Daren på väg att ramla! Tur vi hade säkerhetslinor!

Efteråt var vi trötta, törstiga och hungriga så vi tog oss iväg till en resturang och åt. Sen åkte vi till Tamarin för lite bad och strandhäng.

Väl hemma i QB igen var det försent för att handla mat eftersom alla affärer stänger tidigt. Så blev pizza istället. Nu har vi mumsat i oss dem och har en lugn kväll med the, popcorn och djungelvrål framför oss. Imorgon bär det av till La Nicoliére och Piton du milieu ("mina" reservoarer) för lite fältstudier.

lördag 12 september 2009

speed turisting

Har varit på speedturistning på södra delen av Mauritius. Marias granne Domeniq tog ut oss på en åktur på södra delen av Maritius i hans fyrhjulsdrivna jeep. Vi såg huvudsevärdigheterna i ett rasande tempo. Med underhållning i form av information om Mauritius och berg och dalbanekänsla på de guppiga vägarna. Vi såg bl.a. Vackra sjöar (dammar), gamla vulkankratrar,Gigantisk staty av Shiva, ett hindutempel som låg vid en helig sjö, Häftiga klippor och vågor, snygga vattenfall, fin utsikt över black river. Det häftigaste var nog den naturliga bron en klippan som hade format sig som en bro över brusande vatten. I samma klippa fanns det hålrum som gjorde att berget lät som om det andades ut väldigt ljudligt när vågorna rörde sig i klippan.
jätte häftigt!


Le pont naturel (den naturliga bron) Vid klippan som andas.


alla tre vid Rochester falls

Den fyrhjulsdrivna bilen var i sitt esse vi plöjde både genom dypölar, ned för branda backar och över många gupp. Tog fina genvägar bland sockerrören. Södra delen av ön är betydligt mindre turistig än den norra delen. Det är mindre trafik och även lite skog på några ställen.När det gällde mat fick vi äta som infödingarna snacks i form av chilikryddad annanas i sockerlag och jordnötter. Lunch åt vi nära Gris Gris vi smörgåsar med mauritisk curry med halvråa kyckling bitar ätna på ett skumt ställe där det även fanns husdjur i form av en stor råtta som sprang runt på golvet. Men vi verkar ha klarat oss från Gris-Gris sjukan........ När vi kom till baka till lägenheten var vi helt slut efter någon timme ryckte vi up oss för att gå och hitta något att äta hittade en kinesisk restaurang maten var jätte god. Nu ska vi snart gå och lägga oss för att orka med morgondagen det är jobbigt att vara turist........

Fredag

Låg på stranden hela dan, läste böcker, snorklade och hade riktig semester! Kvällen skulle spenderas med Dahram, min söta lilla doktorand. Eftersom vi var sega från stranden blev det stressig med att hinna fixa iordning oss innan kvart över 7 då vi skulle bli hämtade. Bara för det hände det, som aldrig händer på mauritius, att skjutsen var tidig...

Åkte iväg till ett 4 points i cyber city, där vi drack lite phenix-öl och pratade och hade det trevligt! Dharam är en rolig typ, som gillar att prata med kroppsspråk och skratta och flamsa, vilket gör honom till en av de bästa mauritier jag känner här! Tydligen hade han varit med och designat kläderna på personalen på hotellet där puben låg (han är utbildad texil-nisse) så han kände många på stället som hejjade och fixade öl åt oss när han sträckte upp en hand.

Efter ett tag åkte vi tillbaka till QB där han skulle visa oss en bra pub vi kunde sitta på eftersom han var tvungen att åka iväg. Men han blev kvar ett bra tag och pratade och innan kvällen var slut hade vi lyssnat på liveband och han och jag sjungit karaoke till "Dancing queen":)

Maria sjunger dancing queen

torsdag 10 september 2009

blackriver

Nytt inlägg från turisterna, i dag har Maria varit duktig å studerat, så vi tog en tur till nationalparken Black river George. Vi fick lift upp med trägårdsmästaren (lr nått sånt) han fixade å en taxi till oss vid ett rödljus (veva ner rutan prata lite...pruta..sen fick vi snabbt som ögat byta bil...) Väl framme så trodde vi att vi kunde köpa en stig karta på visitor centret, men det var stängt för renovering, så vi tog en stig kom till en stig korsning å valde att gå mot Mare Aux Jongs watterfall. stigen blev så småningom smalare och vi kom in i värsta "indian jones och de fördömdas tempel" jungeln (lyckligtvis viste vi att det inte finns faliga djur på den här ön,annars hade vi nog fegat ur), men så småningom så nådde vi ett fint vattenfall där vi fikade pickninc.

Vattenfallet Mare aux jongs

Vi gick tillbaka till stigkorsningen.Det tog lite drygt 3 timmar tur och retur. Men vi hade sagt ca 5 timmar till taxi chaffisen å vi ville se mer, så vi gick eller snarare små sprang vidare för att slutligen nå upp på en ganska hög och fin utsiktspunkt.

fin utsikt

Joggade tebax till visitor centrat. tog taxin hem, och fick del 2 av allt du behöver veta (och lite till) om mauritsius från taxicaffisen. Då det var torsdag och torsdag = marknad kollade vi lite på den, handlade käk. På kvällen så snackade vi en bra stund med Marias granne som i mån av tid lovade att ta oss med på en tur till syd kusten.

tisdag 8 september 2009

Började dagen med att åka in till Port Louis för en litet till samt för att kolla vad för kartor de hade på Ministry of housing till mitt projektarbete. Efter en lång (och kall!) bussfärd på över en timme hoppade vi av i ett kaotiskt och myllrande Port Louis. Det första vi gjorde var att leta reda på mat. Världsvan (hahaha) som jag är ledde jag dem till Food Court för lite indiskt och annat. Efter det letade vi oss till Edit Cavelle street för att leta karta. Gick förvånadsvärt lätt att hitta dit (inte tack vare mig!). Kartorna som fanns var dock inte det jag var ute efter. De var affishstora pappersark, inte fina digitala som jag hade önskat. Så det ficka vara. Har hittat lite andra kartor jag nog kan använda.

En av de "stora" gatorna i Port Louis.

Trötta på stadens kaoooos så bestämde vi oss att åka till turistiga Grand Baie för lite sol och bad. Hoppade på en buss och brummade iväg. Hoppade vid en mysig strand där vi göttade oss i solen en stund.

Vi badar. I snö?

När solen började bli lägre insåg vi att man inte skulle få nån fin solnedgång här, så vi snappade åt oss en taxi och åkte till Perreybere. Eller det var vad vi trodde... Hamnade utanför nånstans, men efter en fin strandpromenad insåg vi att det var bara trevligt att vi hamnat lite fel. Fick se många fina stränder och lyxiga hus!

Linnea och Andreas i solnedgången!

Kvällen slutade med en riktig lyxmiddag på "sea lovers" där vi satt på en terass med havet precis under oss. Personalen var skojfrisk (även om humorn mest gick ut på att skratta åt mig, för att de trodde jag var rädd för hajar och var under 16 år...) . De fixade en taxi till oss när vi ätit klart, vilket ju var smidigt men kanske lite dyrt, iaf i mauritiska mått mätt. Men men, har man en lyxdag så har man:)

måndag 7 september 2009

En "slappardag" på stranden!

Gästblogg från nykommlingarna!
I dag har vi badat och slappat (eller kanske inte)... Vi tog bussen till Flic en flac och vandrade längs stranden till Tamarin ca 3-4 km tog ett snabb dopp testade cyklop såg en schyst ödla (inte med cyklopet).


En av alla ödlor vi träffade på. Han hade råkat ut för nån olycka med svansen, men var lika glad ändå!


Trodde att vi skulle hitta nått att äta i Tamarin, vi gick långt åt ena hållet utan att hitta något, vände gick långt åt andra hållet tills byn tog slut, vi gav upp handlade lite pickninck tog en buss som vi trodde skulle ta oss tillbaka till Flic n flac, men i stället så fick vi kliva av vid en vägkorsning, tanken var nog att vi skulle ha hoppat på en ny buss för att ta oss till Flic en flac. Det såg ut att vara en bit att gå men inte såå jätte långt.

Vägen mot flic en flac...

Fel slutsatts, vi gick å gick, gick lite till, vi har nu grym koll på hur socker odlingar ser ut, ivrigt på hejade av tutande bilister som nu var övertygade att blekisarna är konstiga. Sen kom vi framt till husen så nu var det väl inte så långt ner till den hägrande stranden, men vi hann nog gå igen om strörre delen av Flic en flac innan vi äntligen nådde stranden, väl där så var det superskönt, precis lagomt varmt både i luften och vattnet.

Bikinibrudar, nybadade och glada efter att äntligen vara tillbaka på stranden!

Dagens lärdommar är förutom att "slappa på standen"faktiskt kan vara rätt jobbigt att de jättefina vita stränderna består av krossade korraller, de koraller som inte är färdig krossade kan vara hårda och vassa (ungefär som att trampa på kottar). Gårdagens lärdom var att skit väder finns även i paradiset. (vilket inte gjorde något då vi var reströtta)

Som tur var lös solen idag! Även "bakom mina solglasögon":)


Bild tagen bakom solglasögon.

söndag 6 september 2009

Nu är de här!

Tada! Nu är vi tre stycken som bor i min lägenhet:D Var och hämtade Linnea och Andreas på flyget nyss. Gick bra att hitta dem, fick vänta ca 40 minuter, men vad är väl det för en van mauritier som jag..:) Trafiken på söndagar är väldigt bra, nästan inga bilar alls, så vi swishade hem på nolltid. Nu ska de fräsha upp sig så ska vi ge oss ner på stan och hitta lite mat och kolla in marknaden.

lördag 5 september 2009

Tomorrow, tomorrow...!!

Har sprungit runt och snabbstädat lite i lägenheten. Imorgon kommer ju Linnea och Andreas! Jag har ingen maid på helgerna så måste städa och diska själv (ojoj, va jobbigt:))! Runt kl 12 kommer de hit, ska försöka hinna en sväng till stan och handla lite frukt och annat som kan va gott att ha efter en dags flygtur.

Min fot har läkt fint nu iaf (hm, har ju inte skrivit om det insåg jag nu... det var en dum gubbe och kastade en sten på min fot, var egentligen tänkt att landa i den lilla pojken som sprang förbi migs huvud, så var väl tur att det bara var min fot...) så jag kan använda andra skor än mina flippisar nu!

Nu ska jag dricka lite the och slappa lite. Ska försöka få L och A att gästblogga lite här i veckan också:)

tisdag 1 september 2009

Kursstart

Snart kanske det börjar hända lite saker som gör det lite mer spännande att läsa min blogg, för om... 5 (!!!!) dagar kommer min kära syster och Andreas ner hit och hälsar på! Ska bli spännande att se vad vi hittar på, håll tummarna för att solen vill visa sig mycket!

Igår gick jag på min första föreläsning. Visade sig att universitetet följer samma klocka som resten av samhället här, dvs allt börjar minst en timme efter utsatt tid... När väl föreläsningen började var jag tvungen att ställa mig vid tavlan och berätta om mig själv och bla bla. Tur att man inte har scenskräck:) Kände hur som att jag inte riktigt passade in i klassen. Eleverna var väldigt unga och kunskapen som lärdes ut var på gymnasienivå, om inte lägre, så var inte så spännande. Men eleverna var snälla och trevliga iaf, även om de pratade kreol mest hela tiden...

Igårkväll var jag ner till grannen för att försöka fixa in mig på deras trådlösa internet (och gosa lite med hundarna), så jag slipper betala tusentals kronor för mitt skitinternet. Det visade sig att de typ aldrig använt sig av det så de visste inte riktigt hur det funkade/om det funkade. Testade med deras dator och med min, men nåt verkade fel. Så idag ska (förhoppningsvis!) en tekniker komma och fixa det. Tänk, ikväll kanske jag har vettigt internet!! Vågar inte hoppas för mycket dock, tider är som sagt väldigt relativa här...

Nej, nu ska det jobbas! Hej och hå!