Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

lördag 12 september 2009

speed turisting

Har varit på speedturistning på södra delen av Mauritius. Marias granne Domeniq tog ut oss på en åktur på södra delen av Maritius i hans fyrhjulsdrivna jeep. Vi såg huvudsevärdigheterna i ett rasande tempo. Med underhållning i form av information om Mauritius och berg och dalbanekänsla på de guppiga vägarna. Vi såg bl.a. Vackra sjöar (dammar), gamla vulkankratrar,Gigantisk staty av Shiva, ett hindutempel som låg vid en helig sjö, Häftiga klippor och vågor, snygga vattenfall, fin utsikt över black river. Det häftigaste var nog den naturliga bron en klippan som hade format sig som en bro över brusande vatten. I samma klippa fanns det hålrum som gjorde att berget lät som om det andades ut väldigt ljudligt när vågorna rörde sig i klippan.
jätte häftigt!


Le pont naturel (den naturliga bron) Vid klippan som andas.


alla tre vid Rochester falls

Den fyrhjulsdrivna bilen var i sitt esse vi plöjde både genom dypölar, ned för branda backar och över många gupp. Tog fina genvägar bland sockerrören. Södra delen av ön är betydligt mindre turistig än den norra delen. Det är mindre trafik och även lite skog på några ställen.När det gällde mat fick vi äta som infödingarna snacks i form av chilikryddad annanas i sockerlag och jordnötter. Lunch åt vi nära Gris Gris vi smörgåsar med mauritisk curry med halvråa kyckling bitar ätna på ett skumt ställe där det även fanns husdjur i form av en stor råtta som sprang runt på golvet. Men vi verkar ha klarat oss från Gris-Gris sjukan........ När vi kom till baka till lägenheten var vi helt slut efter någon timme ryckte vi up oss för att gå och hitta något att äta hittade en kinesisk restaurang maten var jätte god. Nu ska vi snart gå och lägga oss för att orka med morgondagen det är jobbigt att vara turist........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar