Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

tisdag 15 september 2009

Ile aux cerfs

I dag var vi på båtutflykt till ön Ile aux cerfes. Dominiqe (Marias granne) fixade så att en kollega körde oss till andra sidan ön. Väl där så tog vi en båt, båtkillen började gasa så att alla höll på trilla över bord, efter protester från samtliga passagerare så lungnade han sig något. När vi kom fram till ön så gick vi en rundtur, halva ön var mer eller mindre paradisstränder (fin eller grovkornig sand) andra halvan var mangroveträd med andra ord omöjlig att ta sig fram genom. Området närmast bryggan var en smet fullt med turister. vi hittade en fin vik där vi testade att snorkla, dock så var det ända som fanns att se taggiga havsborrar.


Redo för snorkling!


Stranden på den "icke-turistiga"-sidan.

Vid lunch åkte vid vidare på en båttur som gick till ett vattenfall som låg i en djup vik på fastlandet. Innan vi nådde vattenfallet såg vi apor som hänge i träden. Vi kom fram till vattenfallet där tre lokala killar posade å trodde att de var jättecoola. På väg från fallet så såg vi ett par träd som var fulla av fladdermöss.

Vattenfallet.



Hundratals fladdermöss hängde likt löv i träden.

sen åkte vi vidare till ytterligare en ö, där vi käkade grillat, först en firre med skin och allt, sen kyckling (alltså idel grejer som Andreas inte riktigt gillar), efter det lite grillade bananer och Ananas, riktigt gott! Till detta serverades massor med Rom, Öl och Vin. Sen fick vi provsmaka rom i smakerna, Lichi, Cocos, Vanilj, Ingefära, Kanel, Chilli. Cillin var grymt stark och Maria kände det som om det rök om öronen.(till skillnad från de flesta andra turister blev vi inte jättefulla) Som underhållning var det några killar som spelade Sega musik. Först lokala musik stycken sen blev det gräsliga segakovers av diverse kända låtar. Sen åkte vi tillbaks. Medan vi väntade på liften hem konstaterade vi att den Mauritisaka glassbilen. På bilen gjorde de reklam för att vara the "safe choise" och hette Titanic(hur säker det nu låter) Han hade en oändligt mycket mer irritersam melodi än den svenska glassbilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar