Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

lördag 29 augusti 2009

Tyskar tyskar, massor av tyskar

Igår var jag på fest på flic en flac hemma hos Adam och hans roomisar. Fick skjuts dit av några mauritier, hade väldigt trevligt i bilen, de verkade tycka att jag var den roligaste människa de träffat i hela sitt liv:) Kände mig som värsta ståupparen. Huset som Adam bodde i visade sig vara fullt av tyskar! Det är tydligen där alla utbytesstudenter bor:):) Satt och pratade och hade trevligt fram till 11 då det var tvunget att vara tyst i huset. Då gick vi vidare till en pub i närheten. Jag tror jag blivit så van att umgås med mauritier att jag har lite svårt att umgås med europeer... Hamnade iaf med ett gäng mauritier och satt och pratade tills de skulle iväg. Återvände till att umgås med tyskarna, som är väldigt trevliga och väldigt utbytesstudentiga:) Diskuterade politik och ekonomi med en väldigt dryg amerikanare, pratade lite mauritiuserfarenheter med några tjejer och försökte fundera ut hur jag skulle ta mig hem, eftersom de som skjutsat mig var spårlöst försvunna. Framåt 1 drog vi iaf vidare till shout, nattklubben på flic en flac. Där blev jag, för första gången faktiskt,medveten om hur turistigt Mauritius är. Kändes väldigt olustigt att man som vit inte behövde köa till nattklubben medan mauritierna stod i meterlånga köer, man behövde heller inte betala nåt inträde... Var ett rätt tråkigt uteställe tycker jag, väldigt fint och lyxigt, men musiken var trist och folket där slemmigt. Adopterade iaf en tysk som storebror som fick ta hand om alla konstiga killar som slemmade runt, så det var bra!

Min skjuts för kvällen var fortfarande spårlöst försvunnen, så jag började fundera på om jag skulle sova över i tyskarnas lägenhet eller om jag skulle hitta annan skjuts. Började prata med en mauritier som erbjöd sig pruta en taxi åt mig. Sagt och gjort! Gud så skönt det var att åka taxi hem!

Kom hem nån gång efter 3, stinkande som en cigarettfabrik, åh vad jag hatar att folk röker så mycket! Men var iaf nöjd med kvällen! Trevlig att träffa lite tyskar, som iof de, precis som mauritierna, hellst pratar sitt eget språk. Men här hade jag iaf lite större chans att förstå!

Innan jag åkte blev jag medbjuden på ett beachparty nästa fredag, det blir nog trevligt!




Blev inte så mkt fotograferande under kvällen. Men här är iaf dansgolvet och några av tyskarna:)



torsdag 27 augusti 2009

En riktig smitare

Jag lever, med det bara för att NoBut smet... Hon kom in i mitt rum vid 10 över och sa att hon skulle komma tillbaka om 5 minuter. En timme senare började jag bli sur... Efter ytterligare en halvtimme gav jag upp! Så jag åkte hem, köpte en pizza och slängde mig på sängen och tittade på film hela kvällen.

En positiv sak hände iaf! Min favvodoktorand bjöd med mig på dykning, nån gång när Linnea och Andreas är här troligtvis:) Skojskoj!

Nervositet

Huuu, en halvtimme kvar tills dommen. Ska träffa NoBut för genomgång av min modell. Förstår inte varför jag är så nervös... Eller har väl två väldigt fina anledningar...

1. Jag har ingen aning om vad jag ska säga... Förstår ju knappt modellen själv..

2. Jag är livrädd för henne! Nånting med hennes iskalla blick, hennes nedlåtande skratt när man pratar, ja, allt helt enkelt...

Men men, försöker intala mig att hon bara är en människa, att det inte egentligen gör nåt om hon inte tycker om mig, att jag inte kan göra mer än mitt bästa osv osv...
Berättar hur det gick om jag överlever:)

onsdag 26 augusti 2009

Fotobok

Lyckades leta fram det här erbjudandet en dag när jag var så himla trött på pluggande och istället för det satte mig och läste massa bloggar. Det jag ska göra är att skriva 100 ord om en fuji fotobok. Jag skulle gärna vilja ha en sådan bok att fylla med bilder från min mauritiustid, så jag gört! Det funkar i alla fall så att man laddar ner ett program i vilket man bestämmer hur boken ska se ut, man får ange både text och bilder. När man sedan är nöjd med layouten skickar man in den och efter ett tag (cirka 2 veckor) får man en inbunden fin bok på posten. Jag är ju en pyssloman, så ska blir skoj att testa, har ju blivit rätt kass på att framkalla bilder sen jag skaffade digitalkamera. Mer info finns på http://www.fujidirekt.se/fotobok/ Ni får se min när jag kommer hem!



tisdag 25 augusti 2009

En öde ö?

Suck och stön, va Mautitius är ett jobbigt stället att vara på ibland! När jag väl kommit med på några kurser beslutar sig universitetet för att stänga ner dem fram till september på grund av svininfluensan. Detta hade förstås ingen berättat för mig (eller jo de hade skickat mail, men dessa var på kreol och det finns ju inget lexicon för översättning av det) så jag åkte glatt till universitetet för att finna att det var helt öde. Smsade en klasskompis som berättade hur det låg till (på engelska denna gång:)) Så nu sitter jag här på mitt rum igen och fösöker fixa med exjobbet. SEEEGT! Men mindre än 2 veckor tills Linnea och Andreas kommer!! Ska bli så skönt att ha sällskap och inte behöva titta sig över axeln hela tiden för att kolla om man blir förföljd mm (råkade ut för en fjortisblottare för ett tag sedan och nåt sånt vill jag inte vara med om igen...).

Bortsett från en viss uttråkningsfaktor har jag det iaf rätt bra! Har gjort iordning en liten kontorshörna i lägenheten där jag sitter och pluggar och har gjort ett belöningssystem med saker jag får göra när jag kommit en viss bit med exjobbet.




Det är så gulligt hur folk går klädda här! Är det vinter så ska mössan vara på, även om det är 25 grader och sol:)



Ett väldigt öde universitet... Här brukar det myllra av folk i vanliga fall.





Min stackars systemkamera har inte fått vara med så mkt på sista tiden eftersom den tar sån plats. Men igårkväll när jag hade tråkigt bestämde jag mig för att reda ut det där med skärpedjup en gång för alla! Är inte helt lätt att få det bra! Pappret under är för övringt min belöningslista. Att träffa Nowbuth 10 min skulle egentligen kräva år av terapi för att komma över, men en ledig eftermiddag får funka:)

tisdag 18 augusti 2009

Intensiv dag

Ojoj, är heeelt slut! Idag var jag och träffade Daby för att kolla om han hade nån kurs jag kan vara med på. Han visade sig vara en väldigt trevlig och pratglad herre och hade två miljökurser jag kunde vara med på, environmental desasters och environmental management. Han var tydligen den som startade utbytet mellan UoM och UU för massa år sedan så han var väldigt entusiastisk över att träffa mig och få prata om Uppsala och utbyte och sånt.

När vi hade avklarat kursprat och sånt så ringde han en student som jag blev presenterad för. Hon heter Aj (lätt att komma ihåg) och är den mest pratiga människa jag någonsin träffat. Vi gick till cafet för att jag skulle få lite kaffe. När jag står och ska betala mitt kaffe tappar jag några mynt och en snubbe bakom mig plockar upp dem. Visade sig att han var en utbytesstudent från tjeckien och vi började prata. Efter lite fika skulle han iväg, men vi böt nummer och så, så kommer kanske hänga med honom och hans tyskar (han bor på flic en flac med ett gäng tyskar) nån gång.

Jag och Aj tog en liten tur runt campus och sätter oss vid "palatset" (som är en sjukt sunkig byggnad med massa bort i) och pratar. Eller hon pratar... Om hur bra betyg hon har, hur bra hennes familj är, hur bra hon är, ja ni fattar... Jag, trots att jag är en ganska babblig person hade ingen chans... Efter ungefär 2 timmar kom min favvo doktorand förbi (som jag mötte när jag satt i mitt illa luktande rum) så stod och pratade med henne en stund för att sedan ge mig ut på Nowbuthjakt. Och idag lyckades jag få tag på henne på hennes kontor! Hon hade ingen anledning till att hon inte svarat på mina mail och är allmänt knepig. Men hon ville iaf att jag skulle redovisa det jag gjort med min modell på fredag, så det blir jobba jobba för mig nu!

Efter mötet med Nowbuth var jag helt slut så jag åkte hem, beställde pizza och köpte 2 nya choklad-sorter (fudge & biscuit och cashew & coconut). Så nu ska jag ta igen mig lite för att sedan sätta igång och jobba!

måndag 17 augusti 2009

Svårt att sova...

Suck, klockan är över 3 och jag kan verkligen inte sova... Har blivit en riktig nattmänniska sen jag kom hit. Tyvärr kan jag aldrig sova längre än till 8 heller, eftersom maiden kan komma då. Så blir lite ont om sömn ibland. Nu i helgen har jag iof sovit massor!

Imorgon ska jag ta mig till universitetet och leta efter min handledare där. Eftersom jag under min korta karriär som exjobbare har haft inte mindre än 5 st handledare har jag börjat lära mig ett och annat om skillnader mellan dessa! Ett exempel på en bra handledare är Anna, som jag mailade för ungefär en timme sedan (ca kl 01 svensk tid). Hon svarade 10 minuter senare med uppmuntrande ord och tips! Som kontrast till henne står Nowbuth (No but) som jag mailat 3 ggr under de senaste veckorna, försökt nå på kontoret, men som är spårlöst förvunnen. Hmmm... Pratade med Baba om handledare för några dagar sedan och enligt honom var det ett bra att ha två telefonnummer så att man kunde ringa från det andra när man misstänkte att de börjat screana ens samtal. Ska det vara så verkligen?! Tur att jag har så fina handledare i Sverige iaf!

Vill ni ha ett tips på en rolig grej man kan göra om man vill fördriva tid? www.yearbookyourself.com , där kan man kolla in hur man skulle ha sett ut i olika årskullars yearbook:) Man tar bara ett kort med webkameran/laddar upp en gammal bild. Sen får man passa in det i olika ansikten. Här är mina favoriter. Kan ni gissa vilka år??











Hehe, man kanske skulle ta och byta frilla:)

fredag 14 augusti 2009

Snart kommer sommaren!

Tjoho, känns som att sommaren är på väg nu! Har varit soligt i 3 dagar nu och varmt och skönt! Idag har jag varit duktig och skrivit ett mail jag dragit mig för att skriva jättelänge, känns så skönt att ha det gjort! *klappar mig själv på huvudet*.

Hade heeelt missat att det var fredag idag, trodde det var onsdag... Var har veckan tagit vägen?! Så går det när man sitter i sin egen lilla värld dygnet runt typ... Idag var det strömavbrott så jag kunde inte jobba på hela förmiddagen, så satte mig ute och läste i boken "det är aldrig kört" som jag fått av Martin i det finfina paketet jag fick i början av veckan. När man sitter här själv utan vänner och familj är det bra att läsa såna böcker, så att man får lite uppmuntran! Den handlar mycket om att man inte ska ta så allvarligt på jobbiga saker och det är sannerligen nåt jag behöver lära mig, har stor skräck för att verka korkad, oambitiös och lat och detta slutar allt för ofta med att jag faktiskt är alla 3 istället för att ta tag i det hela!

Nej, nog med självkänslasnack, ska ta och fixa lite mat och sätta igång och skriva! Ha en bra dag allihopa!












Har pyntat min vägg med massor av foton som jag kan kolla på när jag får hemlängtan.

















Äntligen lite blå himmel!

torsdag 13 augusti 2009

Beachy beachy

Har varit på stranden iTamarin med Daren idag. Han har skadat sin vrist i en fotbollsolycka så hade "sjukgymnastik" (han är en typisk mauriter som aldrig skulle drömma om att faktiskt doppa sig, utan gick bara fram och tillbaka längst strandkanten). Jag däremot lekte i vågorna och hade det jättehärligt! Var trålande sol hela dagen också så hade smort in mig fint med solkräm, men missade en fläck på låret så har en ful röd blaffa där nu... Suck!

Vid lunch åkte vi och åt i centrum på Tamarin och sen till en ny och mindre turistig strand (helt förståeligt eftersom det var en väldigt konstig väg dit. Det var en gammal utkiksplats som fransmännen använt för att spana på främmande skepp. Hade en massa kanoner på stranden, vilket var en väldigt cool kontrast till den vita stranden och turkosa vattet som glittrade i solskenet. Var supertrevligt! Nu är jag hemma och ska försöka ta igen det jag inte gjort på projektet under dagen... Går uppenbarligen inte så bra eftersom jag skriver i bloggen istället:)

Hoppas värmen håller i sig nu! Jag vill ha sommar!!




















Tamarin, min favvostrand. Fina berg, fin strand (inte så där vit sand som gör den till en turiststrand, men inga dumma koraller som man får i fötterna), roliga vågor att leka i, ja, den har allt man behöver och vill ha:)





















Stranden med kanonerna.

tisdag 11 augusti 2009

Ingen man i byrån, men en maid i garderoben

Sitter i bäddsoffan i mitt sovrum och försöker se upptagen ut medan maiden är här och städar. Fick värsta chocken när tvättstugedörren öppnas från insidan och ännu en maid kliver ut... Var kom hon ifrån!? Har hon bott där hela veckan?? Eller finns det nån gömd dörr därinne? Bor hon i tvättmaskinen?? Jag fattar ingenting!

måndag 10 augusti 2009

Paket!

Hurra hurra! Paketet är här! Med massor (32) häxvrål, cd-skivor, kylplatta till datorn, badbomber, bilder och massor av annat kul! Detta firas med ett bad med nya boken!


















Mitt badkar, men en skummig badbomb i och snart även en Maria:)

lördag 8 augusti 2009

Smart typ sökes!

Nån som vet hur man ändrar så att rubrikbilden går ut till kanterna och taket??

Ayo i Swami Vivekananda

Igår var jag på konsert med grabbarna. Ayo spelade på en stor arena utanför Reduit. En väldigt lyckad kväll efter en sjukt dålig dag (trassel med mitt paket, skolångest och massa sånt)! Kugs och Baba hämtade upp mig vid 6-tiden och sen satt vi hemma hos en av deras kompisar fram till 8 när konseren började. De andra värmde upp med rök och jag med apelsinjuce, medans vi satt i ett supercoolt rum med en gigantisk filmduk och massor av soffor. Ett sånt rum vill jag också ha när jag blir stor!:)



















Det jättehäftiga rummet... Man ser ju inte riktigt hur häftigt det är eftersom bilden är så kasst tagen, men med lite fantasi så...:) Jag sitter alltså i en soffa och på den vita skärmen visade en livekonsert med nån snubbe.


Efter en stunds häng åkte vi iväg till konserthuset. Är så imponerad över att ett sånt litet land kan ha ett så stort konserthus, skulle kunna trycka in halva befolkningen tror jag:) Vi hittade finfina platser där vi satt och lyssnade på förbandet, en snubbe vid namn Eric Triton. Han var Mauritier och sköng på chreol, väldigt coolt!




















Utanför konserthuset.




















Eric Triton. Om ni undrar varför bildkvaliten är så kass på alla bilder jag lägger upp så är det för att jag har begränsad uppladdningsstorlek på mitt internet... det är sämst!


När han var klar blev det paus och sen började Ayo! Kugs var helt lyrisk, roligt att se en annars så coollugn människa riktigt uppspelt. Efter första låten insåg vi att det inte gick att sitta och lyssna på musiken, så jag och Arshad gav oss in i folkhavet vid scenen och dansade, de andra anslöt också lite senare (eller så tog de bara en annan väg, som inte var via klättrande över stolar och sånt:)) . Konserten var verkligen helt underbar, Ayo var en underbar liveartist och en av trummisarna var helt otroligt galen och underbar, inlevelse till tusen och konstant i rörelse, vilket gjorde att jag hade väldigt svårt att få nån bild på honom...



















Underbara vackra Ayo!




















"Welcome into my world"





















Den underbara trummisen!


Efter konserten gick vi ut och satte oss på trappan och pratade, alla var rätt trötta så vi kunde inte bestämma oss för om vi skulle hem eller vidare. Drog iaf till Quatre Bornes och åt, jag smakade på nån slemmig mauritisk delikatess som var som fiskbullar fast med kött... slemmigt, men mättande!:) Jag var trött och hade ont i benen, så beslutade mig för att åka hem när de andra skulle till Baba och röka. Yash skjutsade mig hem, mycket snällt! På min gård var det dock party! Eller det var 10 st grabbar och en tjej som satt på min trappa och drack öl. Det var tydligen tjejens (min granne) 20årsdag. Stod och pratade med henne ett tag, hon är väldigt trevlig, men superblyg, och verkar inte alls vara 20 år, men som 15. Hennes pappa kom ut och började prata också, han är en väldigt gullig man, som älskar att prata, så som pappor oftast gör:)
Efter lite tårta och babbel tog jag mig tillslut upp till längenheten. Pratade lite med Martin på skype, och när jag tittar på klockan så är klockan redan 4.


















Baba och Yash utanför konserthuset! (Note till Linnea och Andreas: Baba har lovat att turista med oss när ni kommer och hälsar på! Så vi har en privat guide och chaufför:))
Idag har jag bara slöat, fixat lite med bloggen och så. Vad tycker ni om min nya rubrikbild?

Hoppas ni har en trevlig helg allihopa! Baj baj!


torsdag 6 augusti 2009

Maria goes modeblogg

Ni får ursäkta mig, har inget roligt att skriva om, men känner att jag borde uppdatera bloggen iaf, så här får ni ett Maria goes Blondinbella-inlägg! Läs om ni vill, annars är det bara att låta bli:)

Nu vet jag varför tjejerna här inte syns till... Klädutbudet för tjejer är inte anpassat för att man ska röra sig! Ok, det kanske är liten av en överdrift, men modet här är inget att hurra för när det gäller varken snygghet eller komfort... Gav mig ut på stan idag för att leta reda nåt att ha på mig på konserten imorgon, men allt jag hittade var slajmiga linnen i tvångströjamodell med fula kedjor, nitar och konstiga mönster, jeans att ha på sig om man vill få känslan att ha bajsat på sig, skor med superhöga smala klackar och massa brodyr och vassa spegelbitar på. Inte mycket för mig med andra ord. Efter mycket letande hittade jag dock fram en liten butik som sålde helt underbara ekologiska kläder som producerats här på ön. Blev alldeles förtjust! På bara några minuter hade jag hittat två underbart fina toppar som både var fina och man kunde röra sig i! Nu är bara frågan vilken av dem jag ska ha på mig imorgon, förslag mottages gärna:)




















Nr 1. Somrig och söt blommig topp. Var faktiskt inte med flit som bilden på Martin hamnade över mitt ansikte:)




















Nr 2. En enkel vit knytsak:)


Mitt paket har inte kommit än... Första dan det skulle hämtas var posten stängd, andra dan fick chouffören (som gör alla Lewis ärenden) veta att han var tvungen att ha mitt leg för att kunna få ut det, tredje dagen visade det sig att det var tvunget att skickas till labb för analys. Imorgon dock! DÅ! Annars blir jag TOKIG!!!

Tack och hej! Skriver mer när jag fått paketet och berättar vad jag hittat!

måndag 3 augusti 2009

Theres nothing like the PRESENT!

Åh, vad det är kul att få post! Idag har jag fått en rulle och ett brev med posten! Rullen innehöll en fin affisch med bilder på Martin och kossor och igelkottar! Vad mer kan man vilja ha på en affisch liksom?!:) Den innehöll också en superfin t-shirt från Evy (se bild nedan), precis vad jag behöver efter att min dataväska beslutat sig för att ge obotliga fläckar på alla mina kläder! Tack tack tack!!!



















Finfin affisch! Den fick mig dock att få mardrömmar... Tejpade nämligen upp den och när tejpen lossnade under natten lät det läskigt. För mycket "supernatrual" fick mig att tro att det var andar i väggarna som ville ut...




















Min fina present från Evy! Jag har inte riktigt lärt mig ta bilder på mig själv än... Ska försöka bli bättre... Ni kan iaf se affischen på väggen bakom och mina fina tavlor på Malin och Mig samt Erikas crazy tavelram:)


Nu väntar jag bara på att få PAKETET, en 5 kg tung sak som just nu vilar på postkontoret i Port Louis, men som Mr Marie (hyresvärden) ska hämta åt mig idag. Är så nyfiken så jag håller på att dö! Känns som att sitta och vänta på jultomten!

söndag 2 augusti 2009

Oväntat besök:)

Idag har jag varit på bra humör, härligt som omväxling! Gick upp ganska tidigt och satte på massa bra musik på datorn medan jag gjorde iordning frukost och fixade en plugghörna åt mig. Sen har jag suttit och skrivit på projektet och pysslat på internet. Vid lunch gick jag till stan och handlade och tittade lite på marknaden. Söndagar är bra dagar, för då får den här stan äntligen lite puls, folk i rörelse överallt och även lite turister som åker hit för att shoppa:) Dvs, jag smälter in ganska bra (fick bara två visslingar och woho-ingar) och kan gå omkring ganska mycket ifred. När jag kom hem igen stod min dörr på vid gavel, hoppsan, hade visst varit dålig på att stänga den ordentligt. Men det är ju ingen större fara eftersom ytterdörren nere var stängd. Men när jag kommer in i lägenheten hör jag nåt som prasslar bakom sängen... Med hjärtat i halsgropen smyger jag mig närmare. Plötsligt hoppar det upp nåt vitt och lurvigt bakom sängen och säger mjjjjaaao! Jag höll på att dö av skräck och katten såg väääldigt road ut! Hon börjar kurra och gosa med mig för att lugna ner mina stackars nerver och vi blir riktigt bra kompisar. Hon har varit här inne en gång tidigare med städerskan, väldigt söt katt! Men efter ett tag blir jag orolig att hon ska bajsa eller kissa på min matta så jag släpper ut henne. Hon är välkommen tillbaka dock:)
























Mitt lilla monster:)