Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

söndag 25 oktober 2009

Rapportering

Efter många timmars väntan är nu Martin äntligen här!!!

Martin:
Ja, som det stått tidigare så blev mitt plan något försenat.. Eftersom det var så dåligt vänder på Mauritius när vi skulle landa så såg de inte landningsbanan och bedömde att det för illa för att våga försöka en landning. Efter 4 försök med typ 20 minuters mellanrum så var vi tvungna att åka till grannön, Reunion, för att tanka och byta besättning. Tydligen så hade besättningen på planet varit i luften så många timmar att de inte fick flyga mer utan att förlora sitt 'körkort'. Det blev en 5-timmars väntan på marken, i flygplanet tyvärr. Det skulle vara 'på tok för mycket problem' med tull och immigrationsverket för att vi skulle få gå in i någon terminal. Det vi väntade på var att en ny British Airways-besättning skulle flyga från Mauritius till Reunion för att sen flyga vårt plan tillbaks till Mauritius.. Det löste sig bra tillslut iaf, så nu är jag här!

Sen dess har vi alla haft ganska sköna och slappa dagar. I torsdags så tog vi det bara lugnt på kvällen och så, och på fredagen fick vi låna en bungalo verkligen mitt på stranden, precis bredvid vad som såg ut att vara Mauritius dyraste hotell. Efter många timmar på stranden och lösandes korsord så begav vi oss in till stan igen. Helgen har spenderats mest i QB. Jag och Maria har fått lite skolarbete gjort och de andra har farit runt på vandringar och andra turistsaker.

I dag var vi på marknaden i QB och gick genom en gigantisk labyrint av tusentals 2 kvm affärer som alla ville sälja kläder, tyg, krimskrams och allt annat man kan tänka sig till oss. Det hela slutade med att jag köpte mig ett par skor för 150 kr och ett par shorts för 50 kr. Efter lite mer gång på stan så gick vi hem för att skriva lite mer på våra exjobb.

Maria: Jag har köpt 3 meter glittrigt, guldigt paljettyg som ska få pryda mitt rum när jag kommer hem, börjar bli som mamma, alltid med tygögat redo:)

Nu ska det som sagt skrivas på projekt här!

torsdag 22 oktober 2009

Dumma dumma regn!

Sitter och väntar och väntar och väntar på att Martin ska komma. Han skulle ha kommit för tre timmar sedan, men eftersom det är så dåligt väder här var de tvungna att landa på Reunion istället. Så nu sitter jag och hoppas på bättre väder, så att han kan komma hit istället för att sitta på flygplatsen på Reunion!

tisdag 20 oktober 2009

Besök nr 3 här: Malin och David

Så, första gänget här nu, Malin och David! De kom igår morse, trötta och slitna efter en lång flygtur. Jag hade fixat frukost med fruktsallad, smörgåsar och juice. När vi ätit och de packat ihop sina saker beslutade vi oss för att ta oss till stranden och slappa lite. Fick skjuts med Lewis choufför till stranden och där hyrde vi stolar och la oss tillrätta. Efter att ha badat och solat några timmar begav vi oss tillbaka. Träffade på en taxigubbe som jag åkt med förut till 4Bornes som skjutsade oss hem för nästan ingenting alls (24 rs/person). På kvällen gick vi ut och åt på min favvokinaresturang, härligt med matsällis!

Idag har vi hängt i 4Bornes och shoppat. Jag har köpt en tyglampskärm som jag ska ha i mitt rum när jag kommer hem! Nu sitter vi i lägenheten, trötta efter att ha varit ute hela dan. Malin ska laga mat åt oss snart och jag ska sätta mig och skriva projekt. Hejja Maria! Måste nog ha lite kaffe först dock...

söndag 11 oktober 2009

Franskaträning

Hupp och hej! Helgerna går så fort!! Den här helgen var det Darens tur att underhålla lilla mig, och det gjorde han med bravur också måste jag säga! Han tog mig i sin turbo-bil till Port Louis för smaskig middag på en resturang med utsikt över hamnen. Gjorde även en tur till biografen på kvällen och för att jag skulle få lite franskaträning så hade de sett till så att det bara fanns franskdubbade filmer kvällen. Inte nog med att jag inte är så bra på franska, eftersom franska ord i regel är längre än engelska så gick pratet i ett väldans tempo också så jag hade inte en chans att hänga med. Men jag uppskattade det iaf, var en romantisk komedi så handligen förstod man aldeles utmärkt utan att förstå språket. Jag älskar att gå på bio! Bara sitta där i mörkret med en popcornlåda i handen och förvinna iväg till en annan värld. Fick lite av en chock när jag insåg att popcornen var honungsglaserade istället för salta, men mums va gott!

När vi kom ut från biografen fick jag ge en redogörelse för vad jag trodde filmen hade handlat om och det visade sig att jag hade haft ganska bra koll trots allt. Jag kanske är ett franskaprofs ändå;)

Inte fullsatt precis...:)

På vägen hem susade vi förbi en massa upplysta tempel och andra byggnader. Den kommande helgen är det nämligen en högtid för att fira hur ljuset besegrar mörkret. Detta firas med massor av kulörta lampor och ljusslingor överallt! Har kommit fram till att Hinduismen helt klart är den vackraste religionen! Templen är färgglada och glittrande och alla högtider är så sprakande och fantastiska:) Kanske inte fungerar som anledning nog att konvertera, men nog blir man lite bitter över hur grå och tråkig kristendomen är...

Bjuuutiful!

Nu är det vardag igen, plugg plugg, plugg.

Förresten, är det nån som har några bra tips på Svensk musik?

tisdag 6 oktober 2009

Like sand through the hourglass...

...so are the days of our lifes:)

Ja, livet fortsätter som vanligt här på den lilla ön. Jobbar på exjobbet på vardagarna och umgås med vänner och annat folk på helgerna:) Den här helgen umgicks jag med Dharam ute i Tamarin på fredagkvällen, var på en trevlig pub och åt och provsmakade öl. På lördagen spelade några killar som jag träffat ute i Flic en Flac för några veckor sedans band här i 4Bornes. Tyskarna kom hit för att lyssna på dem också, så vi möttes upp innan. Bandet började inte spela föränn efter 3 på natten och då var jag jättetrött! Banden innan var av blandad kvalite... Första bandet var ett ganska känt band som jag lyssnat på tidigare som spelar kreols rock (om det nu är). Nånstans i mitten spelade ett fruktansvärt coverband, huuuu! Men "mitt" band, Metropolis tror jag de heter, var iaf väldigt bra! Ska tigga åt mig en skiva om jag får chansen:) På söndagen vaknade jag klockan 14... Hatar när man är ute till så sent att det blir morgon, då blir det så att man sover bort hela dagen.