Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

torsdag 30 juli 2009

Barndomsminnen:)









Någon i familjen Broström som känner igen sig i den här serien?:)

onsdag 29 juli 2009

En liten uppdatering

Har varit dålig på att skriva på sista tiden, men händer inte så mycket spexigt att skriva om. Börjar bli galet less på det här landet nu och framför allt på att alltid vara utstirrad, visslad på, förföljd och jag vet inte allt. Anledningen till att jag har en period av lesshet är troligen att jag har haft problem med en snubbe från stranden (han som fixade resor åt mig, Elin och Erika) som har fått för sig att det är okey att ringa dygnet runt för att bjuda med mig på diverse resor trots att jag sagt att jag kan. Det är som att det inte spelar nån roll hur otrevlig jag är... Överlag så är det en väldigt stalker-kultur här, har lärt mig nu att aldrig ge ut mitt telefonnummer till nån, om jag inte känner för att vakna på morgonen med 12 missade samtal och 4 sms med nonsensinnehåll.

Känner hur som att det inte skulle sitta fel med en veckas "semester" hemma. Man får verkligen perspektiv på hur bra man egentligen har det i Sverige. Men tiden går ju faktiskt ganska fort, och snart kommer (i september) Linnea och Andreas hit! HURRA! Andreas är perfekta livvakten, ingen som nån börjar mucka med i första taget:) Så då ska det resas runt och hittas på saker, måste träna upp min kondis lite tror jag om jag ska kunna hänga med i hurtbullarnas tempo:)

Appropå nåt helt annat... Biblioteket på universitet måste va inspirerat av Harry Potters skolbyggnad. Varje gång man kommer hit har alla bokhyllor bytt plats, alla bänkar och bort flyttats och det är sig inte alls likt... Undrar lite vad de håller på med...

Nej, nu ska jag försöka få nåt gjort! Hoppas allt är bra med alla där hemma! Saknar er! Kramar!


















Biblioteket: Många platser men få människor...

fredag 24 juli 2009

Back to life!

Tada, nu är jag på benen igen! Eller var i skolan igår också, men först idag som jag faktiskt lyckats äta ordentligt med mat utan att må dåligt. Otroligt skönt! Har ju inte hänt så mycket spännande på sista tiden att skriva om, det roligaste som hänt idag är att Martin hittade en rolig funktion med hans webkamera:)



















Han är lite lik ögonmannen som går omkring i uppsala och är läskig, eller hur Jossan?:)





















Min lilla prinsessa:)

tisdag 21 juli 2009

Pesten

Åhhh, har gått och blivit magsjuk... Det är sämst!!! Har mått illa i 3 dagar nu, inte kunnat äta, knapt kunnat dricka, men ändå kunnat spy typ en gång i timmen... DET ÄR SYND OM MIG!! Längtar efter att få ligga hemma, men en varm Valle vid magen och bli ompysslad, men nej, istället ligger jag här själv, med internet som min kontakt med omvärlden. Men tror jag håller på att bli lite bättre nu iaf, har lyckats dricka lite vatten som jag inte omedelbart spyr upp iaf:)

Det blir aldrig som man tänkt sig...

Lördagens plan var att åka till Flic en Flac, köpa en bok, ligga på stranden och sola och slappa. Men som så ofta här blir det inte riktigt som man tänkt sig. På Spar vid flic en flac när jag köpt min bok stöter jag ihop med Rowland, student president, och några av hans kompisar. De hade hyrt en Bungalow där ett helt gäng kompisar skulle hänga under helgen och de bjöd med mig på lite fotboll och volly. Var ett jättetrevligt gäng! Satt och spelade kort och pratade (och mauritierna rökte på såklart...) och blev även lite vollyboll. Inte blev det mycket sola av, men men, det kommer väl en tid för det också..:)
























En hemmagjort marijuana-vattenpipa-sak (jag är verkligen världens mest okunniga, var tvungen att wikipedia upp skillnaden mellan marijuana och hash...)




















Fotbollsspelande. En fördel med att alla är så höga hela tiden är att de blir slöa och mycket lättare att spöa i fotboll:)

torsdag 16 juli 2009

E1 och E2

Rensade min telefon på bilder idag, då hittade jag denna tjusiga bild! Är de inte söta så säg:)

onsdag 15 juli 2009

Blä för regn och råttor!

















Det reeegnar, vilket iof kanske inte syns så tydligt på bilden...

Ännu en regnig dag... Eftersom jag ändå skulle sitta och skriva hela dan beslutade jag mig för att sitta hemma så jag slapp gå ut och blåsa bort eller drunkna i regnvatten... Jag vill ha väääärme! Måste ge mig ut och köpa fler tjocktröjor, hade ju bara med mig 2 stycken hit, eftersom det SKA vara varmt.


Pluggandet under dagen gick segt, blev helt besatt i att titta på några duvor som satt utanför fönstret och snackade skit och hånglade, bättre än vilken fransk dagssåpa som hellst:)
















Kärleksparet utanför fönstret!

När regnet hade slutat och solen kommit tillbaka gav jag mig iväg till affärn för lite middagsshopping. Var riktigt härligt ute, runt 25 grader och strålande sol, vilka kontraster det är! Träffade en jättetrevlig kassörska på spar som tyckte att jag var förtjusande söt och ställde massor av frågor om vem jag var. Hemma igen träffade jag även min granne som jag inte träffat förut, han va en hyvens man, och som alla Mauritier var han väldigt mån om att hjälpa, när hellst jag behöver något. Han berättade även att hans döttrar var väldigt blyga och inte gillade att prata engelska, men att han skulle presentera oss så att de kanske skulle kunna öva sin engelska på mig. Låter bra tycker jag, så kanske de kan lära mig lite franska också:)

Oh oh oh, måste berätta det mest spännande jag varit med om idag (ok, det kanske inte är jätteballt, men om man sitter och pluggar hela dagarna och inte har något liv så måste man ju ta vara på det lilla som sker:))! Jag träffade den första (och största) råttan! Alla människor här pratar om hur mycket problem de har med råttor, men jag har aldrig sett några förut, så började så smått tro att det var en myt. Men idag på väg till affären låg en död råtta på vägen. Den stank apa och den var stor som en vädurskanin. Helt grotesk! Dess tassar såg ut som små barnhänder och huvudet, ja, brrrr, va äckligt det var. Kommer säkert drömma mardrömmar om denna. Borde kanske tagit ett kort, ångrar det lite i efterhand, men den stank så illa och var så otäck att jag bara vill därifrån.

Nej, nu ska jag skriva lite mer på min rapport innan jag går och sover! Natti natt på er allihopa, hoppas ni haft en bra dag!

















Tog en bild för att visa hur flitigt jag pluggar, tyvärr ser man ju att jag har bilddagboken uppe på datorn, så det förstör känslan lite... hehe...

tisdag 14 juli 2009

Time to arrival!

"Bara" 99 dagar tills Martin kommer hit nu:)

måndag 13 juli 2009

Ännu en helg är slut...

Så, så var det måndag igen, helgerna är aldrig tillräckligt långa! Hade en lugn och skön lördag dag då jag satt lite ute på terassen och läste och pluggade. På lördag kväll var det utgång med grabbgänget. Började på en hotellbar för att sedan gå till Keops och dansa och skutta runt.
















Hotellbaren. Var inte så mkt folk där alls, men det var mysigt och gjorde gott kaffe!



















Hans och Kugs leker "hur många gafflar får det plats i Kugs hår"


Jag hade verkligen superkul! Träffade en jättetrevlig tjej som är här och hälsar på sin familj (hon pluggar i frankrike) och ska va här till september. Om jag har tur hör hon av sig (hon fick mitt nr) så att jag kan hänga med henne och henns kompisar ut och turista lite:) Var inte hemma förän vid 6 då Baba var snäll och skjutsade hem mig eftersom Ananda hade dragit. Dagen efter var jag trött trött trött, det är inte bra att va ute så sent! Luktade som en gammal fimp också, är så glad att det är rökförbud på klubbar i Sverige! Tog mig iaf till stan och köpte lite mat och några filmer. Skypade med Martin hela dan typ, är lite orolig för min interneträkning eftersom man betalar per MB, och skype drar nog en del... Men men, det är det värt! På kvällen var jag bjuden till Darens familj på middag. Var trevligt även om det som vanligt var mest att jag pratade med föräldrarna och grabbarna flydde in till TV-rummet och tittade på sport. Tittade på film sedan "pineapple express", var ganska rolig så jag höll mig faktikst vaken hela filmen:) Handlade om dumma knarkare, och såna har jag ju träffat många här;)



















Man är inte vacker alla dagar..:) Så det är den här fejjan som får de Mauritiska männen att falla i trans?:)

Ja, sen var det ju måndag igen... Har träffat min handledare idag iaf! Hon hade massor av idéer som jag ska försöka ta tag i! Hej och hå!

Föresten, alla som inte kunnat kommentera förut (läs Jossan:) ), har fixat så man kan vara anonym om du inte har googelkonto eller av andra anledningar inte lyckats. Ser fram emot många komentarer, är ju det bästa som finns typ!

fredag 10 juli 2009

Banankontakt

Suck, vaknade idag med mensverk, huvudverk och projektstress. Hasade mig upp ur sängen och tog mig iväg till skolan, hungrig eftersom jag ätit upp sista frukosten igårkväll. När jag kom utanför dörren här hämma möts jag av min underbara hyresvärd! Han har plockat bananer i trädgården och ger mig en klase att kalasa på på vägen till skolan! Jag måste ha lyst upp som en sol när jag fick de små söta bananerna för han började skratta och sa att det bara var några bananer:)

I skolan försökte jag desperat få klart det jag skulle innan lunchen då jag ska lämna in veckorapporten, men tillslut får jag ge upp, för jag känner mig aldeles svimfärdig och utmattad. Går för att ta lunch och sätta mig ute i solen och ta igen mig en stund, men så fort jag kommit utanför dörren till huset möts jag av min stalker som kastar sig fram och börjar prata. Men idag fick han bita i sten, för jag är på tok för illamående och stressad för att vara trevlig. Tittar honom bara kallt i ögonen och säger att jag inte är på humör att prata med någon och vill sitta själv och njuta av solkenet. När han slår sig ner bredvid mig i alla fall glor jag på honom tills han reser sig och går. Kanske har jag blivit av med honom för gott nu, hoppas det, för det känns väldigt olustigt att behöva vara otrevlig.

Efter att ha fått i mig lite mat skickar jag in det jag har skrivit till min handledare och åker hem. Köper massa choklad, frukt och juice och bäddar ner mig i sängen och tittar på film tills jag somnar. Vaknar nån timme senare av vad jag först tror är Erikas moske-väckarklocka, men som visar sig vara äkta:) Nu känner jag mig nästan som en människa igen, men tror jag ska stanna inne ikväll...
























"En arg ung banan" (eller två)

torsdag 9 juli 2009

Bra och dåliga nya vänner

Min nya "vän" har fortsatt göra livet jobbigt genom att ringa och smsa och igår även leta reda på mitt kontor för att komma upp och prata. Detta trots att jag inte svarar på några telefonsamtal eller sms. Som tur är så har jag fått två trevliga, normala och snälla doktorandvänner på min avdelning så jag har inte helt tappat tron på mänskligheten! En av dem är t.om en tjej!:) Hon gillar att dricka kaffe också, kan det bli bättre?!:)























En mauritisk Latte, inte lika söt som valpen dock:)


onsdag 8 juli 2009

En oproduktiv dag...

När jag vaknade imorse kände jag att något var annorlunda... Vad var det? Funderade en stund och kom till sist på det, det var motivationen som hade kommit! Här ska pluggas tänkte jag glatt och kastade mig ur sängen!

Att en dag som börjat så bra kunde gå så fel...

Fick vänta en halvtimme på bussen... Väl framme i skolan fungerade inte internet. Gick till Bruno (it-teknikern) och frågade vad som var fel. Tydligen var det ett allmänt fel över hela universitetet. Gick tillbaka till mitt stinkande kontor och satte mig och försökte skriva lite på rapporten. Självklart var det tusen ord jag ville slå upp och massor av internetkällor jag inte hade. Lagom till lunch kom iaf intenet tillbaka. På väg till lunchen möter jag Aksha som visar sig vara en av de mest irriterande personerna jag mött på denn ö. Han kastade sig på mig och började babla frenetiskt och ville visa mig massor av ställen och bli min nya bästis (haha, kanske borde starta ett "who will be Maria Broströms new BFF"). Det hela slutade med att jag satt i biblioteket och lyssnade på när han pratade om sin livsfilosofibok, och om hur duktig han var på ekonomi, och på att föreläsa. När jag efter två timmar lyckats ta mig ifrån honom genom att säga att jag var tvungen att gå och träffa min handledare så kurrade det så i magen att jag höll på att dö! Han följde med mig till mitt hus och visade sedan var han skulle sitta om jag ville ha en paus. Jag smet in i huset och sen tillbaka ut igen, men en stor omväg runt där han skulle sitta. Köpte lite mat och smet tillbaka in. Var tvungen att ta en till tur ut och införskaffa kaffe också..:) Äntligen mätt och belåten och redo att ta tag i studierna... Klockan är då runt halv 3 och dagen snart slut. Äckellukten i mitt rum har grott in sig riktigt rejält och jag klarar inte av att sitta kvar. Bestämmer mig för att åka hem och skriva istället.

Elädet fortsätter... Sätter mig på fel buss (buss 173 Curepip istället för 153 Curepip) och hamnar sådeledes helt fel. En snäll man på bussen säger åt mig att jag kan gå av vid Shoprite och ta en buss därifrån. Så går av där och fråga folk om en buss till QB, men ingen vet. Jag vet att det inte ska vara långt borta, så bestämmer mig därför för att gå (fortfarande en timme kvar innan solen går ner). Ser berget som jag har som utsikt från mitt fönster och börjar gå ditåt. Efter att ha virrat över åkrar och byar kommer jag änltligen fram till en gata med ett blomsternnamn! Inte lång tid efter det är jag framma i centrum, hurra hurra! Solen är snart nere och mina fötter såriga och onda, men det var det värt!

Så här går det alltså till när man slänger bort en hel pluggdag...

Dags att sova! Bättre lycka imorgon kanske:)

Den här gatan känner jag igen...:) Smög som en liten hund förbi och bad till Gud, Buddha och alla Hinduiska gudar att inte Iqbal skulle se mig..:)




















Så, äntligen hemma! Solen är nästan helt nere nu.

tisdag 7 juli 2009

Äckellukt och solsken

Första dan på evigheter med blå blå himmel! Hoppas hoppas det håller i sig, då vet jag någon som kommer spendera lördagen på stranden:) På jobbet är det dock mörkt, både för att jag inte har några fönster och för att jag inte känner att jag kommer någon vart med projektet. Idag har jag även fått sällskap på kontoret av en äcklig lukt. Luktar som gammal fisk, sopor och bränt gummi... När det var fler än jag som började tycka att det var lite vidrigt så inkallades saneringspersonal. De hade med sig en citronspray som de sprayade under bänkarna med, sen gick de. Sen luktade det citron i ungefär en timme, sen kom den äckliga lukten tillbaka... Hoppas den inte är giftig...
























Önskar jag hade en sån här..:)

söndag 5 juli 2009

Helan går och halvan åker radiobil!

Planen för dagen var att åka till stranden efter att Daren och Ananda var klara i templet, men eftersom solen lyste med sin frånvaro och det var allmänt grått och trist här så bestämde vi oss för att åka och titta på Kevins (Darens bror) "car race". Helballt tyckte jag, som såg framför mig nåt slags folkrace med sunkiga bilar och raggare... Men när vi kom fram till parkeringsplatsen där tävlingen skulle ske förstod jag att det inte var riktigt ett sånt car race, utan ett radiobilsrace! Stod och fnissade för mig själv i säkert 10 minuter och alla trodde säkerligen att jag var lite knäpp:) Var iaf jätteroligt att se hur de små bilarna swischade fram! Blir nästan lite sugen att testa på att manövrera en sån, men jag skulle antagligen bara paja den genom att köra in i ett träd eller nåt, så vågar inte riktigt... Ska dock finnas en fyrhjulingsbana på östra sidan ön som jag helt klart måste testa på snart! (och förhoppningsvis inte köra in i ett träd...). Nu måste jag städa lite här så det är lite ordning här när städerskan kommer imorgon!

Mysfredag med Maria

Bakade en kladdkaka i mitt nya kök och bjöd Ananda och Daren på svenskt fika:) Satt på min fina terass och tittade ut över gården och hade trevligt! När de hade gått blev jag superseg och bestämde mig för att ta en riktig hemmakväll aldeles själv. Känns som första gången jag riktigt njutit av att vara själv. Sen jag har kommit hit har jag varje gång jag varit ensam hemma känt mig just ensam. Haft ångest för att jag är osocial och massa sånt. Men nu tog jag mig ett bad och läste bok, sen slog jag mig ner och tittade på massa filmer som jag köpt tidigare på dan (5 för 100 rs, så typ 5 kr/st) och åt godis och drack the.

torsdag 2 juli 2009

Och lite fler bilder...

Fick inte plats med fler bilder i ett inlägg så här kommer de två sista...

Utsikt från andra terassen! Visst har jag fin trädgård!?
















Badrum uppe.

Mitt nya hem!

Åhhh, va härligt det är att komma hem när man möts av en gullig (och gulig) hund som viftar på svansen och vill bli kliad bakom örat! Inte blir det sämre av att det när man kommer upp i lägenheten möts av en prydligt ihopvikt hög med ren tvätt! Inte bara ren föresten, struken också! Till och med trosorna:)

Internet funkar nu också! Tog mig ca 2 timmar av väntan i butiken innan allt var klart. Jag förstår inte vad som kan ha tagit så lång tid! Misstänker att de inte hade den i lager och var tvungen att åka och hämta den nånstans... Men nu är iaf allt klart! Hurra!

Så, nu ska jag ha en liten rundtur av mitt hem!

Det viktgaste först! Badkaret!:) Som jag har saknat att ha badkar!

















Mitt sovrum! Mkt mysigt och bra! Ska nog ta ner Jesusgrejen över sängen dock... Har en buddha på TV-bänken också så har skydd från alla tänkbara håll:)
















Vardagsrummet med terass utanför. Lite läskiga, men lite coola soffmöbler!
















Utsikt från terass 1:)
















Vardagsrummet och köket samt trappan upp till gästrum
















Sovrum uppe/Gästrum

onsdag 1 juli 2009

Utan internet i 7 dagar, försmäktar jag på denna ö!

I förrgår var dagen D, dagen då jag flyttade ut från Villa Talipot och in i min nya topsvit i gamla Quatre Bornes! Det var en otroligt befriande att sätta sig i bilen och åka ifrån spökrucklet! Jag hoppas jag aldrig mer behöver sätta mig fot där igen. Ska lägga upp lite bilder på min nya lägenhet när jag kommer hem från skolan, om jag har lyckats skaffa internt så ska ni få se hur fint jag har det:) Enda problemet med nya stället är just internet. Finns inget fast internet än. Gubben jag hyr av säger att han ska fixa det, men det verkar väldigt osäkert när detta skulle ske, han sa att det kunde ta nån vecka eller mer. Så idag var jag i mtml-affären och köpte ett trådlöst internet. Tyvärr verkar det inte passa min dator så måste tillbaka och byta. Klarar mig inte utan internet! Hoppas hoppas att det kommer igång tills ikväll!