Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

söndag 13 september 2009

Monkey business!

Ääääääntligen har jag (Maria) fått se apor!!!

Vi vaknade utan några som helst planer för dagen till ett mulet Mauritius. Under frukosten försökte vi klura ut nåt att hitta på. Beslutade att Andreas och Linnea skulle åka till Flic en flac och snorkla och jag skulle sitta hemma och plugga. Precis när de ska ge sig iväg ringer Daren och undrar om vi vill hitta på nåt med honom. HURRA! Han kommer hit och vi gör lite planer för för att åka till ett "park adventure" i södra delen av landet. Vi packade ihop oss och satte oss i Darens Bond-bil (den är egentligen en liten pluttig bil, men eftersom han alltid har så snygga tjejer i den helt klart nåt som James Bond skulle köra).

På vägen beklagar jag mig över att jag inte fått se några apor, trots att jag letat jättemkt! Daren skrattar lite och säger att han kan garantera att jag ska få se några och tar oss till en skogsdunge vid en parkeringsplats och där... (DÄÄÄÄÄR!!!) finns en hel familj med uuuunderbara Makak-apor! Jag skuttar runt som ett litet barn och skrattar och beter mig barnsligt. Blir riktigt bitter över att jag inte har med mig nån frukt åt dem, för de är ganska tama. Nu fick jag nöja mig med att titta på dem en meter bort. Andreas var fotograf, jag var aldeles för upptagen med att leka:)

Inte bästa bordsskicket:)


Fågeln som är symbol för air Mauritius. Den har en tjusig svans och kan likt svalorna hemma inte landa på marken utan kräver luft under vingarna för att flyga.

Efter att ha sett apor så var min dag gjord! Svävade som på moln! Åkte vidare till Alexandra falls för att titta lite snabbt. Vet ni vad vi såg där?!?! APOR! Ojoj så sött! En liten bebis som hängde och slängde på sin mamma. Pappa-apa ville dock inte att vi skulle gå så nära, vilket ju är helt förståeligt.


Bebis med tuppkam!

Efter att ha tittat på alla dessa apor blev vi smittade och ville leka lite apor själva. På äventyrsparken gick vi en äventyrsbana a la Indiana Jones. Jag nynnade "ba ba ba baaa ba ba ba" hela vägen. Var riktigt skoj, höjdpunkten var nog på sitsta hindret när Daren skulle ta sig över från ett ställe till ett annat på 4 slaka rep. Linnea, Andreas och jag knatade över utan några större problem, men Daren hade inte riktigt samma fina teknik..:) Så han ramlade, snubblade och såg ut som en väldigt berusad liten apa. Bilderna blev tyvärr lite suddiga, men det är ju bara ett tecken på hur fort han faktist rörde sig!


Vi leker apor i äventyrsparken!


Daren på väg att ramla! Tur vi hade säkerhetslinor!

Efteråt var vi trötta, törstiga och hungriga så vi tog oss iväg till en resturang och åt. Sen åkte vi till Tamarin för lite bad och strandhäng.

Väl hemma i QB igen var det försent för att handla mat eftersom alla affärer stänger tidigt. Så blev pizza istället. Nu har vi mumsat i oss dem och har en lugn kväll med the, popcorn och djungelvrål framför oss. Imorgon bär det av till La Nicoliére och Piton du milieu ("mina" reservoarer) för lite fältstudier.

4 kommentarer:

  1. Åh, nu blir jag riktigt aaaavis! Apor!!! Härligt!

    SvaraRadera
  2. Vi har en apa på 4 ben (ibland) som heter Latte. Det är en clown-hund som apar efter allt han ser.

    SvaraRadera
  3. Apor apor apor!!! Åh jag vill också ser apor! Jag får trösta mig med söta renar, de är också fina! Idag ska vi lämna Pajala och bege oss till Övertorneå. Spännande att se hur det är där! Kramar!

    SvaraRadera
  4. Hurra, apor, skojsigt, såg även skojsigt ut att leka apa.. :) Kram ylva!

    SvaraRadera