Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

onsdag 16 september 2009

Exkursion till Piton de Miljou och La Nicolieré

I dag har har vi varit på exkursion till Marias Reservoarer Piton de miljou och La Nicoliere. Maria prutade hårt och vi lyckades få tag på en trevlig taxichafför med naturintresse som nog tyckte att denna tur var en kul variation till de vanliga taxikörningarna. Han tog till och med och letade upp sin fältkikare ur bagage luckan. Vi fick till och med en bonus damm (chaffören körde lite fel)
Linnea markerar ut utloppet till la Nicoliere på GPS:en

Som bonus fick vi även se stora The fält och smaka på sockerrör. Taxichaffören hoppade ut på en åker och fick en sockerrörsarbetare att skala 2 sockerrör till oss(smakar lite som mycket söt majs fast med mycket fibrer i). Vi harockså smakat ett bär som ser ut som en kombination mellan hallon och jordgubbe och växer på en buske vid en av dammarna.(smakar lite som en lite omogen jordgubbe)

Maria äter sockerrör

Det var en trevlig tur där vi fick se att även mauritius har "vanlig" tallskog(fast lite längre barr) och träda. Vi åkte även förbi ett ställe där de enligt taxicaffören hade 3000 mjölkkor. Undrar var den mjölken tar vägen i affärerna finns bara mjölk med hållbarhet på upp mot ett år från Sydafrika.......
Efter dammarna åkte vi till Pereybere där vi letade efter bra snorkelvatten hittade en bukt som var utmärk i guideboken som bra snorkelvatten. Vi kom dock på att det hade varit bättre att komma med båt då det var långgrunt och korallerna börjad på grunt vatten och det gick inte att gå så långt utan att skada dem. Så vi stod och snorklade med bara huvuden i vattnet. Det blev ännu mer spännande då det på botten fanns vassa snäckskal och det med jämna mellanrum kom stora vågor som försökte få oss ur balans.Vi lyckades dock se våran första hälsosamt rosa levand korall (jätte vacker) De koraller vi har sett tidigare han antingen varit döda eller bruna. Tyvärr har det läckt in vatten i våran "vattentäta" engångskamera så det blir inga fina undervattensbilder.


Linnea och Maria snorklar koraller i grunt vatten

Sedan blev det mest snorkling vid sandstranden. Vid några klippor kunde man hitta en del fina fiskar som t.ex. scalar liknande fiskar i vitt och svart, svart och gulfläckiga leopardfiskar och några färgglada fiskar med pussmunn och blå "mössa" Samt några stora vita fiskar med en stor svart prick på mitten. Efter badande och solande tog en strandpromenad in till Grand Bay. Åt middag på Alkemisten innan vi tog en taxi hem.

I morgon planerar vi att åka till Blue bay för åka glasbottnad snorkelbåt. Förhoppningsvis får vi se fler koraller då.

2 kommentarer:

  1. Jättekul för ER. Nu verkar det som om ni fått tag i paradisdelen av Mauritius- Tycker pappa som idag stängslat in Larssons ängar och blivit intervjuad av Jord och Skog tillsammans med Karin

    SvaraRadera
  2. Jag känner nu att jag ångrar att jag aldrig åt de fina jordgubbshallonen... Vi var lite mesiga!

    SvaraRadera