Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

lördag 8 augusti 2009

Ayo i Swami Vivekananda

Igår var jag på konsert med grabbarna. Ayo spelade på en stor arena utanför Reduit. En väldigt lyckad kväll efter en sjukt dålig dag (trassel med mitt paket, skolångest och massa sånt)! Kugs och Baba hämtade upp mig vid 6-tiden och sen satt vi hemma hos en av deras kompisar fram till 8 när konseren började. De andra värmde upp med rök och jag med apelsinjuce, medans vi satt i ett supercoolt rum med en gigantisk filmduk och massor av soffor. Ett sånt rum vill jag också ha när jag blir stor!:)



















Det jättehäftiga rummet... Man ser ju inte riktigt hur häftigt det är eftersom bilden är så kasst tagen, men med lite fantasi så...:) Jag sitter alltså i en soffa och på den vita skärmen visade en livekonsert med nån snubbe.


Efter en stunds häng åkte vi iväg till konserthuset. Är så imponerad över att ett sånt litet land kan ha ett så stort konserthus, skulle kunna trycka in halva befolkningen tror jag:) Vi hittade finfina platser där vi satt och lyssnade på förbandet, en snubbe vid namn Eric Triton. Han var Mauritier och sköng på chreol, väldigt coolt!




















Utanför konserthuset.




















Eric Triton. Om ni undrar varför bildkvaliten är så kass på alla bilder jag lägger upp så är det för att jag har begränsad uppladdningsstorlek på mitt internet... det är sämst!


När han var klar blev det paus och sen började Ayo! Kugs var helt lyrisk, roligt att se en annars så coollugn människa riktigt uppspelt. Efter första låten insåg vi att det inte gick att sitta och lyssna på musiken, så jag och Arshad gav oss in i folkhavet vid scenen och dansade, de andra anslöt också lite senare (eller så tog de bara en annan väg, som inte var via klättrande över stolar och sånt:)) . Konserten var verkligen helt underbar, Ayo var en underbar liveartist och en av trummisarna var helt otroligt galen och underbar, inlevelse till tusen och konstant i rörelse, vilket gjorde att jag hade väldigt svårt att få nån bild på honom...



















Underbara vackra Ayo!




















"Welcome into my world"





















Den underbara trummisen!


Efter konserten gick vi ut och satte oss på trappan och pratade, alla var rätt trötta så vi kunde inte bestämma oss för om vi skulle hem eller vidare. Drog iaf till Quatre Bornes och åt, jag smakade på nån slemmig mauritisk delikatess som var som fiskbullar fast med kött... slemmigt, men mättande!:) Jag var trött och hade ont i benen, så beslutade mig för att åka hem när de andra skulle till Baba och röka. Yash skjutsade mig hem, mycket snällt! På min gård var det dock party! Eller det var 10 st grabbar och en tjej som satt på min trappa och drack öl. Det var tydligen tjejens (min granne) 20årsdag. Stod och pratade med henne ett tag, hon är väldigt trevlig, men superblyg, och verkar inte alls vara 20 år, men som 15. Hennes pappa kom ut och började prata också, han är en väldigt gullig man, som älskar att prata, så som pappor oftast gör:)
Efter lite tårta och babbel tog jag mig tillslut upp till längenheten. Pratade lite med Martin på skype, och när jag tittar på klockan så är klockan redan 4.


















Baba och Yash utanför konserthuset! (Note till Linnea och Andreas: Baba har lovat att turista med oss när ni kommer och hälsar på! Så vi har en privat guide och chaufför:))
Idag har jag bara slöat, fixat lite med bloggen och så. Vad tycker ni om min nya rubrikbild?

Hoppas ni har en trevlig helg allihopa! Baj baj!


2 kommentarer:

  1. Hämtade hem Erika från Falun i fredags och nu är jag hemma och är valpledig när pappa är hos Elisabeth och firar födelsedag.Häftig konsert du var på.Här är varmt och väldigt lugnt. Känns nästan som i ett vacuum innan allt drar igång i höst. Leader, C, installning mm. Latte artar sig bra och jag börjar fundera om vi inte ska gå någon valpkurs i höst. Vi får se.
    Hälsningar Karin

    SvaraRadera
  2. Hej vad bra med en personlig guide! Håller på och läser guidebok om Mauritius. Hittade bl.a. appropå tidigare samtalsämne infoom prutning enligt guideboken är den summa de säger först ca 3 ggr så hög som det pris de kan tänka sig att acceptera. Och vid prutning ska man börja vid 1/4 av det pris de sagt för att sedan jämka upp till 1/3del. Det kan ju alltid vara värt ett försök! Jag ser fram emot ett besök i klädaffären med de ekologiska och lokalproducerade kläderna./Linnea

    SvaraRadera