Började dagen med en välfrötjänt sovmorgon! Så skönt att sova, trots att jag sov på en madrass på golvet. Hasade oss upp frammåt 10 och åt frukost och gjorde en plan för dagen. Sen gick vi ner på stan och strosade runt på en oääändligt stor klädmarknad som bara ploppat upp under natten. Vandrade omkring och tittade, fanns otroligt mycket fint. Försäljarna var trevliga och de flersta kastade sig inte på en utan gav en plats. Eftersom ingen av oss är så bra på att pruta än så blev det inte så mycket köpt, men Erika köpte en söt klänning och jag lite kökshanddukar som kostade typ 2 kr st:)
Efter att ha vandrat runt hela marknaden så gick vi och åt på en pizzeria i närheten, var himla gott och billigt (typ 30 spänn för en pizza-wrap). Ingen av oss hade nån klocka eller dylikt med oss så vi levde riktigt semesterliv, där magen fick bestämma när det var matdags. Efter att ha blivit mätta och belåtna så tog vi en buss till Rose Bell, där vi tänkte gå i lite affärer. Tyvärr är det här landet helt stängt på Söndagar, så i Rose Bell var det helt dött (förutom Jason Mraz som spelades över allt). Vi bestämde oss därför för att ta en taxi till Botanical Garden och hittade en liten mauritier som körde oss dit. Botaniska trädgården var väldigt fin, dock var botanikern av oss (Erika) lite besviken på att det sällan stod några skyltar vid växterna som sa vad de var för något. Hittade en rolig del av trädgården där det fanns växter som skulle läka alla ens krämpor, allt från förkylningar till könssjukdomar:) När Erika och Elin var på toa började en liten fransktalande tant prata med mig om ett häftigt hårigt bär som jag tog kort på. Synd att jag inte förstår någon franska alls, för det lät väldigt intressant. Som jag förstod det skulle man iaf mosa kärnorna i bäret och smeta in i ansiktet för att bli vacker:) Eftersom kärnorna hade en hiskligt neonorange färg misstänker jag att jag dock inte skulle bli så väldigt vacker...
Vår taxigubbe väntade på oss när vi kom ut och vi begav oss till Port Louis för att hitta nåt ställe att äta middag på och se lite av huvudstaden. Jag hade förväntat mig en risig afrikansk stad eftersom jag läst att det var en fattig stan och att den för inte så länge sedan blivit kraftigt skadad i en översvämning. När vi kom dit var det dock en helt annan bild som mötte mig. Höga nya hus, häftiga byggnader och stora båtar som låg i en vacker hamn.
När vi var ätna och klara ville vi ta oss hem, vilket inte var helt lätt. Det är tydligen mycket dyrare att ta taxi från Port Louis än till. Hur mycket vi än prutade och försökte så fick vi inte åka för mindre än 450 rupie (drygt 100 kr), men eftersom vi var trötta och inte hittade till busshållplatsen så satte vi oss iaf i en bil. När vi kom tillbaka till Port Louis var det bäcksvart, förstår inte hur solen kan gå ner så fort här, och så tidigt!! Efter klockan 6 finns det inget att göra ute. Vi beslutade oss därför för att sätta oss hemma och äta ananas och kiwi och titta på avsnitt, för andra kvällen i rad:)
Iqbal var här för ett tag sedan och fixade med internet, så nu har jag trådlöst! Yay! Är mycket imponerad av hur bra det funkar so far! Han berättade även att min tvättare och städare skulle komma på tisdag, så det får jag inte glömma bort!
Imorgon ska jag till Universitetet för första gången! Ska bli jättespännande, men läskigt! Shoba ska hämta upp mig (och de andra som också vill titta lite på Universitetet) vid 9 imorngon bitti, hoppas på att hon är snäll. Nu ska jag nog faktiskt ta och sova snart så att jag är pigg imorgon!

Wow, vilken dag :) Det är nästan samma som vi haft här i sverige, med att flytta hela evys bohag och sen strosat på ikea och Taket :)
SvaraRadera