Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

tisdag 9 juni 2009

Mötet med Jabba the Hut

Dagens stora händelse var första besöket på universitet och mötet med dr Schoba Jawaheer (eller som vi uppfattade det doktor Chewbacka Jabba the Hut). En hårdnackad kvinna plockade upp oss utanför Talipot. Lång, blek och ståtlig, hård och besynnerlig körde hon (utan att ta ansvar för följderna vid en eventuell olycka...) oss till universitetet för att visa Maria tillrätta. Universitetet var fint och välordnat. Det var dock inte så många studenter där just nu, eftersom det är vinterlov fram till Augusti. Efter att ha irrat omkring och fått höra mycket kreol bakom och framför ryggen var Maria inte mycket klokare än när hon kom dit, men hade i alla fall fått en plats att sitta på, en handledare och en fransk turistgudie.




Med detta i ryggen var det dags att åka norrut...till stranden! På vägen dit passerade vi Port Louis där vi åt en klassisk Mauritisk KFC-lunch i nån park. Lunchunderhållningen utgjordes av en rastayogasnubbe som höll ett tal om vad som vi uppfattade som "frigörelse från det västerländska samhällets förtryck, mot komersialism, internet och exploatering osv osv", mycket engagerande. Efter en klibbig och guppig bussfärd kom vi tillslut till den lilla turistorten Pereybere. Vi var inte längre ensamma med våra vita kroppar. Där låg både schweizare och tyskar som stekte sig röda i eftermiddagssolen.




Det var en underbar strand med len vit sand och turkost vatten som perfekt matchade de små fåglarna med turkos näbb som spatserade runt på stranden. Efter några snygga undervattens bilder var det såsmåningom dags att äta. Vi bestämde oss för att slå på stort och gå till en tjusig fiskrestaurang precis vid havet/båthamnen och inta resans första glas vin som smakde saft = ljuvligt gott!


Det blev en sen kväll, klockan hann bli halv 7 innan vi kom från restaurangen. En liten, men ack så betydelsefull halvtimme efter att hela det Mauritiska samhället lägger sig och självdör. Alla affärer stänger, solen går ner och, viktigast av allt i detta fall, bussarna slutar gå... Med detta fantastiska förhandlingsläge blev vi tvugna att ta oss tillbaka till QB med taxi. Sen åt vi snacks och kollade på Top Model som vi alltid gör... Och funderade på vad som egentligen händer här på ön efter kl 6? Kollar de också på Top Model?// Maria och gästskribenterna Elin och Erika

4 kommentarer:

  1. Synd att ni ligger 2h innan oss, samt att ni lägger er så tidigt.. Hinner ju inte laga klart middagen innan ni har sagt gonatt :(

    SvaraRadera
  2. Här kommer en hälsning från avundsjuka hemmafolket, som bara planterar och planterar,Vi märkte direkt att det var gästskrivare på bloggen.Vi sparar några plantor till Linnea och Andreas som kommer till helgen. Här snubblar vi över stock och sten, veronikor, pyramidsuga, ärenpris och ett litet rådjurskid.
    Hälsningar mamma och pappa

    SvaraRadera
  3. ÅÅÅÅÅÅHHH orättvist!!! Här hemma har det regnat och varit trist väder hela dagen! Jag vill också ligga på stranden och dricka vin i solnedgången! Imorgon är det jobba igen tjoho! De fyra lediga dagarna försvann snabbt! Kramar

    SvaraRadera
  4. Riktigt snygga bilder du tar! Gillar verkligen solnedgångbilden med vinet!

    SvaraRadera