Dagen efter blev en riktigt lång dag. Vid nio blev vi upplockade av den trevliga (och halta) taxichauffören som vi träffade vid Black River. Sen bar det av mot södern. Vi fick se allt från en vilande vulkan till den sjufärgade jorden, den hinduiska heliga sjön, vackra vattenfall, imponderande surfartalanger och många otroliga vyer. Chaffisen var väldigt påläst och kunde berätta om allt Mauritius historia till hinduernas legender. Vi pratade också en del om boende på Mauritius vilket slutade med han plötsligt kom på att hans mamma (som han förövrigt bor hos) har en lägenhet som står tom i sitt hus. Några telefonsamtal ringdes och plötsligt var vi på väg dit för att titta! Världens gulligaste kvinna (mamman) bjöd oss på kaffe och ville baka kakor åt oss (som vi tyvärr inte hade tid att stanna och äta). Lägenheten var fräsch och färgglad och betydligt större än den vi bor i nu. Efter hårda förhandlingar (vi sa att hon skulle säga ett pris och hon tyckte att vi skulle säga vad Maria ville betala i hyra) kom vi fram till att den skulle kosta 4000 Rs/mån, betydligt billigare alltså…
När vi kom hem var det bara att svida om och bereda sig på nya äventyr, och vilka äventyr sen! Först blev det middag på kinarestaurang här i stan tillsammans med Ivan och Noelle och efter bar det av till Keops, som är Ivan och gängets stamhak. Därefter åkte vi till Bananaclub i Grand Baie, uppe i norr. Där spelades lite av varje, livejazz och några sjysta covers. En av sångarna var en fantastiskt skön kille med liknande fotbollsstrumpor uppdragna och till det ett par upprullade jeans och alldeles för omatchande skor…..men vilken solstråle =) Nästa anhalt var en klub som vi inte kommer ihåg vad den heter men kul var det, mycket dans och skaka rumpa….lite sambouka slank ner, även i chafförens strupe till vår stora förskräckelse. Klockan hade nu hunnit bli 4 och det var dags för efterfest på stranden med gitarr och korvrullar. Våra nya vänner erbjöd oss så vänligt att smaka på deras enligt uppgift utsökta mauritiska gräs men vi avböjde svenskt och artigt. Nåja, förutom detta var allt riktigt trevligt. Vi väntade på soluppgången ett bra tag innan vi insåg att vi befann oss på fel sida av ön och därför inte skulle få se någon sådan och därför gav oss hemåt istället. Vid tiden då vi kom hem återstod knappt två timmar innan taxichaffören skulle plocka upp oss för en tur till stranden…..inte långt ifrån där efterfesten ägde rum. Vi övervägde även idén att sova ett par timmar på stranden istället för att åkha tillbaka till lägenheten och vända men eftersom vi inte hade några strandhänggrejer med oss fick det bli så här istället. Gissa om vi var taggade på att gå ut till taxin när klockan ringde efter en timmes sömn.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar