Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

onsdag 15 juli 2009

Blä för regn och råttor!

















Det reeegnar, vilket iof kanske inte syns så tydligt på bilden...

Ännu en regnig dag... Eftersom jag ändå skulle sitta och skriva hela dan beslutade jag mig för att sitta hemma så jag slapp gå ut och blåsa bort eller drunkna i regnvatten... Jag vill ha väääärme! Måste ge mig ut och köpa fler tjocktröjor, hade ju bara med mig 2 stycken hit, eftersom det SKA vara varmt.


Pluggandet under dagen gick segt, blev helt besatt i att titta på några duvor som satt utanför fönstret och snackade skit och hånglade, bättre än vilken fransk dagssåpa som hellst:)
















Kärleksparet utanför fönstret!

När regnet hade slutat och solen kommit tillbaka gav jag mig iväg till affärn för lite middagsshopping. Var riktigt härligt ute, runt 25 grader och strålande sol, vilka kontraster det är! Träffade en jättetrevlig kassörska på spar som tyckte att jag var förtjusande söt och ställde massor av frågor om vem jag var. Hemma igen träffade jag även min granne som jag inte träffat förut, han va en hyvens man, och som alla Mauritier var han väldigt mån om att hjälpa, när hellst jag behöver något. Han berättade även att hans döttrar var väldigt blyga och inte gillade att prata engelska, men att han skulle presentera oss så att de kanske skulle kunna öva sin engelska på mig. Låter bra tycker jag, så kanske de kan lära mig lite franska också:)

Oh oh oh, måste berätta det mest spännande jag varit med om idag (ok, det kanske inte är jätteballt, men om man sitter och pluggar hela dagarna och inte har något liv så måste man ju ta vara på det lilla som sker:))! Jag träffade den första (och största) råttan! Alla människor här pratar om hur mycket problem de har med råttor, men jag har aldrig sett några förut, så började så smått tro att det var en myt. Men idag på väg till affären låg en död råtta på vägen. Den stank apa och den var stor som en vädurskanin. Helt grotesk! Dess tassar såg ut som små barnhänder och huvudet, ja, brrrr, va äckligt det var. Kommer säkert drömma mardrömmar om denna. Borde kanske tagit ett kort, ångrar det lite i efterhand, men den stank så illa och var så otäck att jag bara vill därifrån.

Nej, nu ska jag skriva lite mer på min rapport innan jag går och sover! Natti natt på er allihopa, hoppas ni haft en bra dag!

















Tog en bild för att visa hur flitigt jag pluggar, tyvärr ser man ju att jag har bilddagboken uppe på datorn, så det förstör känslan lite... hehe...

2 kommentarer:

  1. Då ska vi se om min dator överlever att kommentera.. Inte lätt när man är hos föräldrarna, allt är ju som för 10 år sen, även datorerna ;)

    Råttor låter ju mindre trevligt.. Du kan inte dressera en och ha som sängvarmare?

    SvaraRadera
  2. Haha, jag önskar också att du hade tagit en bild på Råttan, jag tror nämligen att det kan ha varit "Tjåttsan" eller vad den hette från Nils Karlsson Pyssling!

    SvaraRadera