Reseblogg från Mauritius

Den 5:e juni bär det av mot Mauritius för att under ett halvår jobba på mitt exjobb på Univerity of Mauritius.

söndag 11 oktober 2009

Franskaträning

Hupp och hej! Helgerna går så fort!! Den här helgen var det Darens tur att underhålla lilla mig, och det gjorde han med bravur också måste jag säga! Han tog mig i sin turbo-bil till Port Louis för smaskig middag på en resturang med utsikt över hamnen. Gjorde även en tur till biografen på kvällen och för att jag skulle få lite franskaträning så hade de sett till så att det bara fanns franskdubbade filmer kvällen. Inte nog med att jag inte är så bra på franska, eftersom franska ord i regel är längre än engelska så gick pratet i ett väldans tempo också så jag hade inte en chans att hänga med. Men jag uppskattade det iaf, var en romantisk komedi så handligen förstod man aldeles utmärkt utan att förstå språket. Jag älskar att gå på bio! Bara sitta där i mörkret med en popcornlåda i handen och förvinna iväg till en annan värld. Fick lite av en chock när jag insåg att popcornen var honungsglaserade istället för salta, men mums va gott!

När vi kom ut från biografen fick jag ge en redogörelse för vad jag trodde filmen hade handlat om och det visade sig att jag hade haft ganska bra koll trots allt. Jag kanske är ett franskaprofs ändå;)

Inte fullsatt precis...:)

På vägen hem susade vi förbi en massa upplysta tempel och andra byggnader. Den kommande helgen är det nämligen en högtid för att fira hur ljuset besegrar mörkret. Detta firas med massor av kulörta lampor och ljusslingor överallt! Har kommit fram till att Hinduismen helt klart är den vackraste religionen! Templen är färgglada och glittrande och alla högtider är så sprakande och fantastiska:) Kanske inte fungerar som anledning nog att konvertera, men nog blir man lite bitter över hur grå och tråkig kristendomen är...

Bjuuutiful!

Nu är det vardag igen, plugg plugg, plugg.

Förresten, är det nån som har några bra tips på Svensk musik?

6 kommentarer:

  1. Alltså, musik där de sjunger på svenska också? Eller vill du mest uppdatera dig på vad som händer i Sverige? =)

    //musikgurun

    SvaraRadera
  2. Musik från Sverige är tanken, behver inte va på svenska! Tänkte bränna en skiva till mina glada vänner här:)

    SvaraRadera
  3. Haha, varför är det en SKF-logga bakpå alla stolar i bion? :)

    SvaraRadera
  4. HAHA! SKF, såg inte det! Svenska Kullagerfabriken står det för. Det är väl deras logga och allt!

    Musiken: Shit, det finns för mycket. Hmm, det känns som att 90% av musiken jag lyssnar på är svensk =) Några tips då: Jens Lekman (så klart!), The Knife, Frida Hyvönen, Robyn, ABBA, Roxette, The Cardigans (eller A Camp), The Hives, Timbuktu, Sahara Hotnights, Monica Zetterlund, Håkan Hellström, Ebba Grön, In Flames.

    Hmm, där har du lite pop (ok, mycket pop), lite rock, lite punk, lite schlager, lite metal, lite jazz och liiite hip-hop (räknas Timbuktu dit?). Nu saknas väl lite r'n'b och dansband, typ. =)

    //Jossan

    SvaraRadera
  5. Åh färgglada lyktor får mig otippat att tänka på jul! Det mesta får mig att tänka på jul nu! Snart är det jul, btw så är första advent 29e november!!

    Känns som att Jossan fick med det mesta men hör av mig om jag kommer på några fler guldkorn!
    Kramar

    SvaraRadera